Nationale Dag van de Vrijheid en Democratie

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Jan 2 12:06:15 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aha! Je hebt je er blijkbaar bij neergelegd dat in Den Haag Orwells
'Newspeak' is ingevoerd (zie
http://members.aol.com/orion1787/xframes.html, citaat: "Newspeak was
designed not to extend but to diminish the range of thought")

Het begrip 'Normen & Waarden' is blijkbaar verworden tot camouflage voor
onfatsoen in jouw ogen.

Maar vooralsnog geef ik er de voorkeur aan om het vertrouwde 'oldspeak'
Nederlands te hanteren :-)  Ofschoon het in de gaten houden van
'newspeak' tendensen best nuttig en ook vermakelijk is (vooral ook in de
VS bij het Bush-kamp overigens).

Wat nu als men in Den Haag de discussie niet het label 'Normen &
Waarden' mee had gegeven maar het label 'Fatsoen'? Had je dan dat woord
in de ban gedaan? Uitdrukkingen als 'fatsoensrakkers' en 'houd je
fatsoen' wijzen er toch op dat de term 'fatsoen' als zwakker en
oppervlakkiger te boek staat dan waar we het over willen hebben.

Bart Meerdink