Tien vernieuwingsstappen voor D66

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Feb 27 04:06:45 CET 2003

 Beste lijsters,
 nadat een eerste poging halverwege was mislukt heb ik zojuist een
uitgebreide reactie op Heins tien punten op het discussieforum gezet. Door
een onzorgvuldigheidje (cancelteken vergeten) is die hele tekst
onderstreept; de bedoeling was alleen de koppen van ieder punt.

Bernard

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: John Wijsmuller [mailto:j.wijsmuller at myrealbox.com]
Verzonden: woensdag 26 februari 2003 10:35
Aan: Democraten
Onderwerp: Re: Tien vernieuwingsstappen voor D66

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

Op het Algemeen discussieforum D66 heb ik deze reactie op de tien stappen
van Hein geplaatst.

Beste Hein,

Iedere democraat deelt jouw ongenoegen met de terugval van onze partij bij
de verkiezingen! Leiden de door jou voorgestelde tien stappen alle tot
herstel?

De tien stappen:

1. Autisme
In mijn omgeving zie ik dat veel mensen D66 de rug hebben toegekeerd vanwege
persoonlijke omstandigheden en geknakte ambities. Na een periode van ruzie
en politiek onvermogen na de verkiezingen van 1998, hebben we in Ede nu een
klein maar actief ploegje dat stevig aan de weg timmert. We hebben de angst
om op te vallen opgegeven en zijn nu zeer herkenbaar aanwezig in en buiten
de raad. Of deze weg tot succes leidt, weet ik niet. Voorlopig is wat wij nu
doen voor ons zeer bevredigend en voor Ede absoluut noodzakelijk. Wij
bewijzen het belang van D66 in de praktijk.

De ontwikkeling in Ede heb ik beschouwd als een pijnlijk natuurlijk proces.
Twee factoren speelden een hoofdrol. Omdat de oude garde graag wilde
aanschuiven bij het college was de oppositie-rol van D66 ondergesneeuwd en
de nieuwe lijsttrekker die van buiten Ede kwam werd door de oude garde niet
geaccepteerd. Pas dus op met het aanschurken tegen de macht en pas op met
nieuwe gezichten, tenzij die nieuwe gezichten en de leden goed weten wat ze
doen.

2. Elite
Er is wel degelijk iets mis met hoog opgeleide, genuanceerd denkende en
pratende, beschaafde dames en heren. Terwijl zij over een fraaier behang of
een andere inrichting van de kamers discussieren, dreigt het huis in te
storten! Wij moeten de ogen openen voor wat er in de rest van de wereld
gebeurd.

Wij moeten onze politieke opvattingen en oplossingen ijken. Zij moeten
passen bij een duidelijke aanpak van de sociaal-economische problemen in de
wereld. Als wij niet weten hoe fundamentele wereldproblemen moeten worden
aangepakt kunnen we beter thuis blijven. D66 moet niet alleen een
lifestyle-partij zijn.

3. Taal
Zoveel kiezers, zoveel talen. Al die talen tegelijk spreken is onmogelijk.
Als de boodschap helder is, verstaan mensen hem!

4. Nieuwe gezichten
Te veel nieuwe gezichten werkt niet. Laat de leden maar stemmen. Daar moeten
we allemaal vrede mee hebben. Voor hen die worden afgewezen is het overigens
helemaal niet aardig. De voorbereiding moet beter.

6. Denken, rekrutering en selectie
Dit is een moeilijk punt. De zittende oude garde of een
stem-advies-commissie? Hier moeten we het van de vereniging en de leden
hebben. Een smoelenboek is niet voldoende!

Laat zo veel mogelijk mensen doorstromen van de locale naar provinciale en
landelijke politiek. In de locale politiek leer je het burger-denken goed
kennen.
Wie zich beschikbaar stelt als lijsttrekker moet bij voorkeur al ervaring
hebben in raad, staten of parlement.
Iedere volksvertegenwoordiger moet ook op een D66-forum zijn stem laten
horen.

Wat betreft de overige punten ben ik het geheel met Hein eens!

Ik wil D66 graag het volgende kompas aanrijken:

Ons politiek programma moet zich baseren op een analyse van de processen die
onze samenleving beheersen.

Bevolkingsdynamiek is wereldwijd de belangrijkste factor die onze
samenleving beïnvloedt. Overal waar de bevolking, in een wijk, regio of land
te snel groeit, ontstaan spanningen door werkloosheid en armoede. Migratie
verbreidt deze spanningen, maar ook zonder migratie heeft snelle
bevolkingsgroei o.a. door goedkope export invloed op de rest van de wereld.

Technische ontwikkeling, in de ruimste zin, is een tweede factor die onze
samenleving stuurt. Snelle technische veranderingen kunnen leiden tot een
tijdelijke ontwrichting van de samenleving. Wanneer de ontwikkeling van de
techniek echter stagneert en de bevolking onbeperkt groeit zullen toenemende
armoede en werkloosheid tot een crisis leiden. Marginalisatie van grote
bevolkingsgroepen, ook in door grondstoffen rijke landen, resulteert in
plagen en ziekten, hongersnood en migratie, diefstal en geweld, illegale
handel en georganiseerde misdaad, dictatuur en terrorisme, burger- en
wereld-oorlog. In een groot deel van de wereld is democratie nu al
ondenkbaar.

Een permanent internationaal programma voor geboorteregeling,
gezondheidszorg en onderwijs moet een barrière opwerpen tegen de steeds
verslechterende verhoudingen in de wereld. Nederland moet zijn buitenlands
beleid, ontwikkelingshulp en defensie-inspanning geheel op dit programma en
op noodhulp richten.

Weiger te accepteren dat onze aarde onafwendbaar in een hel verandert.
Biedt een redelijk alternatief.

John Wijsmuller

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op:

Tweede Kamer der Staten-Generaal
www.tweede-kamer.nl

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Dit elektronisch bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde.
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te
vernietigen en de afzender te informeren.
Wij adviseren u om bij twijfel over de juistheid of de volledigheid van
dit bericht contact op te nemen met afzender.

No rights can be derived from this message.
This electronic message is intended only for the addressee.
Should you have received this message in error, you are kindly
requested to delete it and inform the sender.
Should you question the accuracy or the completeness of this
message, you are advised to contact the sender.