Pincode makkelijker te achterhalen

Sat Feb 22 12:17:14 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Cees Binkhorst <cees at BINKHORST.XS4ALL.NL>
>Insiders zouden echter wel degelijk misbruik van deze methode
>kunnen maken, menen de onderzoekers. Tijdens een lunchpauze
>van 30 minuten zou een kwaadwillende makkelijk
>7000 pincodes kunnen achterhalen,

 Dat is onzin: de pincode is immers nergens geregistreerd.
 Als je een pincode intoetst dan wordt dat vertaald naar iets
 anders en vervolgens wordt gekeken op dat andere op de magneet-
 strip van je pasje staat. Dat is de reden waarom de pas niet
 werkt als de magneetstrip beschadigd is. Het pasnummer/reke-
 ningnummer wordt automatisch gelezen om te kijken of je saldo
 toereikend is.

 Als de pincode bestaat uit 4 cijfers, dan zijn er dus 10000
 combinaties, geen 15. En na drie keer proberen wordt de pas
 al geblokkeerd.

 Fraude kan alleen als men de magneetstrip kopieert en
 daarnaast de pincode afkijkt.

 Leuke grap als er iemand voor me pint: je doet alsof je het
 gezien hebt en merkt verbaasd op 'Goh, je hebt dezelfde pin-
 code als ik.' Die werkt dus altijd.
                                                   :-)

 Marc Fluks, Amsterdam