Groei of geen groei

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Feb 22 11:25:45 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Cees Binkhorst" <cees at binkhorst.xs4all.nl>
To: "Democraten" <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Friday, February 21, 2003 5:45 PM
Subject: Re: Groei of geen groei

> [...]
> het Japanse Kobe. Een ongelooflijk bericht dat vraagtekens
> rechtvaardigt bij het begrip 'economische groei'. Hetzelfde geldt
> voor de wetenschap dat auto-ongelukken bijdragen tot economische
> groei. Wat is dat voor begrip? Door eerst iets kapot te maken en dat
> vervolgens weer te repareren, wordt blijkbaar economische groei
> gegenereerd.
>
> Dus toch de Amerikanen maar bij Scheveningen laten landen en Den Haag
> platbranden?
>
> Kunnen we in de jaren daarna weer aardig groeien :).

Ik zeg niet dat ik dat standpunt onderschrijf, maar dit artikel (niet van
mij is de enige openbare bron van de discussie)

> Je verhuisd de harde schijven niet mee?

Ja maar ik heb in 2000 een crash gehad en een gestolen Lap Top, dus weinig
meeer over van de jaren 1999-2001

 Onderstaand een bestaande 'kleding'-situatie die ik toevallig ken.
- nabijheid tot de markt  China (vrijhandelszone) is toch bepaald niet dicht
bij de markt (Ned.
> en Duitsland P&C, V&D, etc.) en dan ook nog eens een keer via een
> tussenstop in Indonesie. Bovendien komt de stof vaak oorspronkelijk
> uit Europa of Oostblok.

Even wat gegevens:
35% van de kledinginvoer naar nederland komt uit de EU (vooral het
top/midden)
20% komt uit Oost-Europa, N.Afr, en Turkije
45% komt uit Azie, daarvan 60% uit HK+China

Van de stoffen uit Europa/Oost-Europa wordt 95% ook in het grote Europa tot
kleding verwerkt. Vaak is dus eerder soms.

> Lokale ingehuurde productiefaciliteit met een/twee 'eigen' Chinese
> (die voornamelijk op kwaliteit letten) en een/twee lokale medewerkers
> in Indonesie. Frequente bezoeken uit Nederland.

Kan kloppen, maar dat zegt niets.

> Brengt de kostendrempel omlaag door belastingvrijstellingen bedoel je
> (= indirekte subsidie), en verlaagt daardoor de benodigde kritische
> massa.

Ik heb het hier over vrijhandel niet over free exportzones. het eerste is
afschaffen van invoerrechten, het tweede vrijstellen van belasting.

> En daar wordt ook nog eens een keer stevig in geinvesteerd.
> B.v. Betuwelijn en aanleg nieuwe havens!

Precies maar daar ben ik het ook nooit mee eens geweest (zie artikel op mijn
web-site)

> En Schiphol!

OOk

De \rest kan ik allemaal beaamen

> Groet,
>
> Cees

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
tekstveld alleen: SIGNOFF D66

> Deze e-mail is door E-mail VirusScanner van Planet Internet gecontroleerd
op virussen.
> Op http://www.planet.nl/evs staat een verwijzing naar de actuele lijst
waar op wordt gecontroleerd.