Groei of geen groei

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Feb 20 23:39:08 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste John,

Ik was ten tijde van dit geschil lid van de programmacommissie en het
aftreden van van Hulten leidde via een interim-voorzitterschap tot mijn
voorzitterschap. De beeldvorming van van Hulten - die ik waardeer om zijn
gedrevenheid maar niet op zijn organisatietalent is niet geheel juist: een
meerderheid van de Programmacommissie was voor de 3% groei en van Hulten
moest vooral aftreden wegens een vertrouwensbreuk binnen de
programmacommissie. Hij was de confrontatie met het bewindslieden overleg
aangegaan zonder de steun van de programmacommissie te vragen en was met
zijn solistisch gedrag de positie en gezag van de commissie aan het
ondergraven.

inhoudelijk was de stelling als volgt:

1. We hebben groei nodig om de arbeidsparticipatie te verhogen
2. We hebben groei nodig om de kosten van de vergrijzing op te vangen zonder
de publieke sector verder aan te pakken (nu gaat het hoger onderwijs bloeden
wegens de kosten van de vergrijzing)
3. We kunnen beter de staatschuld verminderen via een hoge groei en een
begrotingsoverschot dan via een lage groei en bezuinigingen.

Ik geef het je te doen om een langjarig begrotingsbeleid op een groeipad van
1,5% of 2% groei te ontwikkelen. dat is pijnlijk, erg pijnlijk. Een hoger
groeipad vermijdt pijnlijke keuzes, en ik kan je een ding zeggen uit die
jaren in de programmacommissie: D66'ers kunnen eigenlijk geen pijnlijke
keuzes maken. We sparen en kool en geit. en staan dan met lege handen.

Daarnaast:

Economische groei is vooral een boekhoudkundig begrip relevant voor de
staatshuishoudkunde maar het is geen reeel tastbaar verschijnsel. Veel
relevanter is de samenstelling van de groei. Komt groei voort uit
productiviteitsgroei (beter omgaan met middelen), hogere toegevoegde waarde
(betere diensten en producten) of simpelweg meer van hetzelfde. Het probleem
van Nederland is dat het vooral van het derde soort is: procesindustrie,
handelsdiensten en transport en veel minder van het eerste en tweede. In
zowel de programma's van 1998 en 2002 wordt de nadruk gelegd op het belang
van kennisintensieve groei en groei gebaseerd op productiviteit. daarvoor
zijn keuzes in investeringen nodig (liever onderwijs dan asfalt) maar ook
hervormen van markten voor producten en diensten, bevorderen van
ondernemerschap, cultuurbeleid etc...

Daarnaast is ook in het programma ook gesteld dat het milieu grenzen stelt
aan de groei. Daarmee hebben we ook een stop gezet op de groei van grote
chemische complexen, het saneren van de bio-industrie, de nadruk op
voedselveiligheid. De essentie van het milieu debat is de politieke
onwil/onvermogen om daadwerkelijk milieugrenzen af te dwingen en de zwakke
knieen van de meeste politieke partijen voor het bouw en asfaltcomplex. ook
de PvdA knipt graag linten door van wegen, bruggen en landingsbanen. terecht
streed van Hulten tegen de groei van Schiphol en de Betuwelijn: dat zijn bij
uitstek verkeerde investeringen die meer van hetzelfde bestendigen. Juist
Wijers wist een lijn van dynamiek en vitaliteit te combineren met
duurzaamheid en verantwoord ondernemen. een lijn waar we veel steun bij
hoger onderwijs en bedrijfsleven kregen. die zijn we nu wel kwijt. De
programmacommissie steunde de lijn Wijers en ik kan dat onder ede verklaren:
ik heb die 3% in het programma geschreven;

Ik wil leven in een land met ambitie, niet in land zonder uitvluchten en
uitwegen. Wordt er nog geleefd in dit land.

Michiel Scheffer
Lid Programmacommissie 1994-2002