Muziekindustrie in de vs

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sun Feb 16 00:56:16 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

fert 6565 schreef:

> "Het economisch belang is lang niet groot genoeg om de vergaande inperking
> van burger- en consumentenrechten te rechtvaardigen die deze bedrijven
> bepleiten (en deels al gerealiseerd hebben)".
>
> graag even zeggen welke

In de VS is sinds kort het maken, verspreiden en gebruik van apparatuur die zou
kunnen worden gebruikt voor het omzeilen van een beschermingssysteem tegen
kopieren (legaal of illegaal maakt niet uit) strafbaar vergelijkbaar met
doodslag: jarenlange gevangenisstraffen, honderdduizenden dollars boete.

Schroevendraaiers worden dus verboden omdat inbrekers die soms gebruiken. Twee
ton boete en tien jaar de cel in als de politie er een in je schuurtje vindt.
Ook al heb je een goede reden.

Nog erger is het dat 'apparatuur' zodanig ruim gedefinieerd wordt dat een
bespreking van zo'n systeem ook als apparatuur wordt beschouwd, omdat iemand die
het leest of hoort een programma kan schrijven waarmee je het
beschermingssystemen zou kunnen kraken.

Vier ton boete en 20 jaar gevangenis als je publiekelijk uitlegt hoe je een
kruiskopschroevendraaier moet maken, of waar je ze kunt krijgen.

Je denkt misschien dat ik overdrijf, maar dit is *nu* werkelijkheid in de VS en
binnenkort in Nederland. Zoek maar eens op "Digital Millenium Copyright Act
(DMCA)" of "EU Copyright Directive". Google is uw vriend.

Nog in de maak zijn de "Right To Hack"-wetgeving die auteursrechthouders het
recht geeft om in te breken bij mensen van wie ze vermoeden dat ze illegale
kopieen hebben (en hun systemen onklaar te maken), en een wet om alle computers
verplicht uit te rusten met een gecertificeerd beveiligingssysteem dat het
onmogelijk maakt om bestanden te kopieren waarvoor geen toestemming is gegeven.

> "Misschien is de entertainment-industrie in Californië nog redelijk
> belangrijk, maar voor de VS als geheel is dat niet het geval, en voor de
> wereld als geheel al helemaal niet"
>
> begrijp ik hier uit dat je de bestaande situatie met bovenstaande regel
> goedkeurt?

't Is in elk geval beter dan waar we naartoe gaan: volledige controle door de
Amerikaanse platen-, film- en software-kartels.

Mark