Muziekindustrie in de vs

Christian Höhne Sparborth christian at TREKTODAY.COM
Sat Feb 15 11:25:37 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees,

> Kort gezegd, de downloaders zijn dus zeer veel meer met
> muziek bezig en kopen ook veel meer.

Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat deze downloaders
nog veel meer muziek kochten toen ze nog niet aan het
downloaden waren - ik vind de stelling "the more you
burn the more you buy" een beetje erg kort door de
bocht. Het zou mij niks verbazen als vijf jaar geleden
de "Non-Users" ook maar 2.7 CDs per persoon kochten,
terwijl de "Lovers" toen misschien wel 15 of meer CDs
per persoon kochten.

Dit lijkt me ook de meest logische verklaring voor de
dalende muziekverkopen. Het risico zit hem duidelijk
niet in die groep "non-users" die zo weinig CDs
kopen, en waar waarschijnlijk ook alle mensen in
zitten die helemaal niks met muziek hebben. Het gevaar
schuilt in de muziekliefhebbers die zich bedenken dat
het veel goedkoper is om de nieuwste CD van hun favoriete
groep te downloaden, en alleen bij speciale
gelegenheden (verjaardagen, 'special editions') nog echte
CDs kopen.

Ik denk dan ook dat de muziekindustrie zich beter tegen
piraterij zou kunnen weren als er meer bonusmateriaal
met CDs mee zou komen. Een van de redenen dat de film-
industrie nog niet zo te lijden heeft onder piraterij is
dat je bij een DVD niet alleen een film krijgt, maar ook
nog eens commentaar-tracks, verwijderde scenes, documentaires,
etc. Dit zou je natuurlijk ook bij muziek-CDs kunnen
doen... denk aan video-interviews met de artiesten,
concertbeelden, demo's van nummers. En daarnaast zou een
grote publiciteitscampagne waarin artiesten mensen vragen
hun muziek niet te stelen ook erg nuttig zijn.

Christian