Hydrogen Economy? (Oorlog tegen Irak voor Israel?)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Feb 15 01:23:20 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> From: Constantijn Dolmans
> naleven. En zelfs Kyoto is dan ruim onvoldoende! Misschien dat Mark
nog wat
> suggesties heeft uit 'milieuvriendelijk' Californië.

California loopt inderdaad voorop in de VS (hoe moeilijk is dat..), maar
echt revolutionair is het allemaal niet.

Een belangrijke ommekeer in milieubeleid komt dit keer niet uit
California, maar uit de Bush Administration. Waar Clinton vooral inzette
op het afdwingen van energiezuinigere auto's, kiest Bush het pad van de
Fuel Cells en de Hydrogen Economy. Of hij er werkelijk iets in ziet is
een tweede, maar het is wel een interessante ontwikkeling. Hte is m.i.
de juiste weg die we moeten inslaan om in de toekomst af te komen van de
afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. En alhoewel er nog vele
obstakels zijn, zowel logistiek (vulpunten, transport) en technologisch
(opslag), maakt het feit dat het in fases kan worden ingevoerd het nu
toch al interessant. Zo kunnen we beginnen met het bevorderen van auto's
met fuel-cell, in eerste instantie nog gevoed door autogas. En zo is het
een extra reden om de ontwikkelingen in de zonne-energie en andere
alternatieve energiebronnen te pushen; energie is immers nodig om
hydrogen te genereren (idealiter door electrolyse van water). En het zou
natuurlijk jammer zijn als we voor de opwekking van die energie nog
steeds vooral fossiele brandstoffen zouden gebruiken.

Anyway, het vereist fikse investeringen om serieus de stap te nemen naar
een samenleving die in veel mindere mate afhankelijk is van fossiele
brandstoffen. Persoonlijk geloof ik er niks van dat Bush diegene is die
dit proces gaat trekken, maar hij is in ieder geval wel degene die het
hoog op de politieke agenda heeft gezet door het als e e n van de
speerpunten van zijn beleid in de laatste 'stae of the union' te
presenteren.

Groeten,
Mark

> Je ziet, zo hebben we Irak ook al gekoppeld aan het milieubeleid.
>
> Constantijn

> MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66