Frankrijk rekent met kleine oppositie af

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Feb 14 10:26:57 CET 2003

Beste Cees,

De wet is inderdaad beschouwd in Frankrijk als een Loi Electorale Union pour la Majorite Presidentielle en wordt met arrogant gedrag door de kamer gejaagd. Wel betreft de wet alleen de Europese verkiezingen waarvoor het pure representatieve stelsel wordt omgebouwd in een stelsel van 8 kiesdistricten (dat geeft een kiesdrempel van 12,5%). Daarnaast betreft het de regionale raden waarvoor een stelsel van districten en twee rondes wordt ingevoerd daar waar nu een enkele ronde bestaat.

Deze wijzingingen "vervolmaken" een stelsel van tweepartijen of in elk geval van pre-electorale pakten (krijg jij van mij de bollenstreek, ik van jou de vechtstreek). Dat versterkt de samenhang binnen rechts (vanoudsher een versnipperd stelsel van partijen van personen) en binnen links (feitelijke afschaffing van de communisten).

Deze wijzingen passen ook in een traditie van 55 jaar rommelen met het kiesstelsel (er wordt in landen met districtenstelsels veel meer gerommeld met het stelsel dat in landen met zuivere PR - dat geeft ook te denken).

Niet onbelangrijk is dat hervorming ook de Front National uitschakeld. Maar of dat op deze manier moet...

Michiel Scheffer