Voorlopige blokkade hulp aan Turkije

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Thu Feb 13 08:15:06 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Herman Beun" <herman.beun at tiscali.be> schreef:

> Op het Vlaamse VTM hoorde ik vanavond de suggestie dat Turkije
> wellicht een dubbele agenda heeft, gedaan door niemand minder dan Willy
> Claes. Het land zou de oorlog willen gebruiken om Iraaks Koerdistan
> (dat ooit Turks gebied is geweest) te bezetten. Dat is niet alleen
> handig voor het Koerdische probleem, maar het levert ook nog een paar
> interessante oliebronnen op.

Die suggestie wordt al een tijdje gedaan. In Amerikaanse kranten en
ook in o.a. NRC van 8 januari (compleet met landkaart van het
Ottomaanse rijk in begin 1900).

[knip]
> Als voormalig secretaris-generaal van de NAVO zou Claes natuurlijk wel
> een beetje moeten weten waar hij het over heeft. Aan de andere kant
> betwijfel ik dat zo'n plan zou passen binnen de lange-termijn agenda van
> de Turkse regering, namelijk om Turkije lid te maken van de EU. Zo'n
> inval zou daar, denk ik, een flinke streep door zetten. Wordt daarom
> interessant straks om te zien wie nu echt de baas is in dat land: de
> regering, of het leger.

Twijfel je daar dan aan?
Het leger natuurlijk.
Alle belangrijke beslissingen worden niet tegen de wens van het leger
afgehandeld.
Als de regering denkt dat wel denkt te kunnen doen houdt  het
gerechtshof het wel tegen.

Belangrijker vind ik hoe de VS daar mee om zullen gaan.
Irak wordt immers een soort protectoraat van hun.
Kunnen ze laten zien wat hun demovratische waarden zijn.

Groet,

Cees