Voorlopige blokkade hulp aan Turkije

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Thu Feb 13 00:47:32 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

> Turkije wordt dus helemaal niet bedreigd. Net of Irak zo'n
> powerhouse is. Alleen voordat de VS via/i.s.m. Turkije Irak
> aanvallen is het altijd meegenomen als ze niet te kwetsbaar
> zijn voor wat Irak terug doet, of dat nou militaire of civiele
> doelen betreft.

Turkije is ongeveer net zo ernstig in gevaar (of niet in gevaar) als
Israel:
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/middle_east/02/iraq_key_maps/html/
missile_ranges.stm

D.w.z.: wel binnen het bereik van Irakese raketten, maar die raketten
zouden niet erg effectief zijn.

Op het Vlaamse VTM hoorde ik vanavond de suggestie dat Turkije wellicht
een dubbele agenda heeft, gedaan door niemand minder dan Willy Claes.
Het land zou de oorlog willen gebruiken om Iraaks Koerdistan (dat ooit
Turks gebied is geweest) te bezetten. Dat is niet alleen handig voor het
Koerdische probleem, maar het levert ook nog een paar interessante
oliebronnen op.

Als voormalig secretaris-generaal van de NAVO zou Claes natuurlijk wel
een beetje moeten weten waar hij het over heeft. Aan de andere kant
betwijfel ik dat zo'n plan zou passen binnen de lange-termijn agenda van
de Turkse regering, namelijk om Turkije lid te maken van de EU. Zo'n
inval zou daar, denk ik, een flinke streep door zetten. Wordt daarom
interessant straks om te zien wie nu echt de baas is in dat land: de
regering, of het leger.

Herman Beun                       http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at tiscali.be                    Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*