Oorlog Irak onvermijdelijk

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Fri Feb 7 16:13:07 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

In de discussie over de onvermijdelijkheid van een oorlog tegen Irak zijn
veel argumenten genoemd die de situatie graag anders willen zien dan zij is.
Het kán anders, inderdaad, maar dat betekent nog niet dat dat andere ook
gaat gebeuren. In die zin ben ik fatalistisch. Als zulke enorme
ontwikkelingen gaande zijn, zowel in het Midden-Oosten (en met name in het
Irak van Saddam Hussein), als ook in de VS, dan geloof ik niet dat de wensen
van individuele vredesduiven ergens in de periferie van de politieke
actiecentra daar veel verandering in zullen brengen.

Sommigen namen het mij kwalijk dat ik de situatie in het Midden-Oosten
onderzocht op `redenen’ voor een komende oorlog. Het was evenwel niet mijn
bedoeling om een oorlog tegen Irak te rechtvaardigen. Bovendien heeft zo’n
exercitie weinig zin. Of ik nu de komende oorlog gerechtvaardigd vind of
niet, het zal niets uitmaken: Bush c.s. zullen toch hun oorlog beginnen. In
plaats van voor mijzelf een positie te bepalen vóór of tegen, leek het me
daarentegen zinvol om te proberen te begrijpen hoe de situatie in elkaar
steekt. Begrijpen hoe het zit, om mij aldus te `verdedigen’ tegen het
aanzwellende wapengedruis. Begrijpen als  tegengif. Wat heeft het voor zin
om de wereld mooier te dromen dan zij is? Liever dan mijzelf illusies wijs
te maken, wil ik zo helder mogelijk zien wat er gaande is. Pijnlijk
misschien, maar daarom niet minder waar.

Sommigen hebben de `redenen’ voor oorlog die ik heb opgesomd voorzien van
interessante kanttekeningen en commentaren. Dank. Het ligt allemaal nog
gecompliceerder dan ik al dacht. Ik ben echter geen argumenten tegen gekomen
die mij van gedachte hebben doen veranderen, en wel dat een oorlog tegen
Irak niet meer te vermijden is.

Vriendelijke groet,
Arthur

Add photos to your messages with MSN 8. Get 2 months FREE*.
http://join.msn.com/?page=features/featuredemail