Marijuana activist veroordeeld

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Feb 4 19:26:50 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt. Ik geloof nog zo'n vijf andere staten waaronder in ieder geval
Oregon.

> Dit is een gevolg een selectief mechanisme in het Amerikaanse recht.
> Je mag namelijk niet zomaar gegevens en vonnissen uit andere
> rechtzaken in een rechtzaak inbrengen.

In dit geval ging het om het verzwijgen voor de jury dat Rosenthal de
wiet kweekte voor medische doeleinden en dat zelfs deed in opdracht van
de stad Oakland (grenzend aan Berkeley). De jury was daarentegen in de
veronderstelling dat het hier om een machtige drugsbaron ging. De
waarheid hoorden ze pas na afloop van het proces. Gisteren werd bekend
dat de vz van de jury al een excuusbrief gestuurd heeft aan Rosenthal:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?file=/news/archive/2003/02/04/
state1955EST0139.DTL

> Ze kunnen er op een mij niet duidelijke manier een federale zaak van
> maken door 'het transport over staatsgrenzen' er in te betrekken. Het
> vreemde is dat in de zaak van Rosenthal er geen sprake van is
> overschreiden van de staatsgrens.

Ik weet niet of dit een belangrijk criterium is. Ik heb de indruk dat de
federale drugswetten sowieso alle wetten van de staten overrulen.
Juridisch zit het vast iets ingewikkelder in elkaar, maar uiteindelijk
komt het daar wel op neer volgens mij.

> Het is niet alleen een corrupte war on drugs. Ik zou het eerder
> aanduiden als het opleggen van de eigen 'zeer conservatieve' mening
> an de anderen.
> De conservatieve vleugel binnen de republikeinse partij, geholpen
> door een aantal 'zeer conservatieve' democraten, legt z'n wil op aan
> alle andere amerikanen.

Daar heb je gelijk in. Bush is niet de domme politicus zoals hij in
Europa wordt gezien. Hij is eerder een uitstekende politicus met een
uiterst slim team die de nationalistische conservatieve agenda doordrukt
op de juiste momenten en daar zo nodig internationale conflicten voor
gebruikt. Zijn zwart-wit voorstellingen werken vooralsnog ook uiterst
effectief.

Groeten,
Mark

Berkeley, CA