D66.......... enige overwegingen.

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Mon Feb 3 18:44:18 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Jasper,

ik kan het met veel van wat je zegt eens zijn, maar een paar zaken moeten me
van het hart:
*) sinds najaar 2002 zijn veel mensen veel genuanceerder over Paars gaan
denken, ook omdat ze merkten dat dankzij Paars praktische dagelijkse zaken
als de Wachtlijsten opgelost begonnen te worden, en toen ze merkten dat
alleen met Paarse partijen als D66 erbij zaken als Referenda en de verkozen
burgemeesters echt doorgaan (de LPF dumpte ze om op het pluche te mogen).
*) Dit oordeel wordt bevestigd door de kop waarmee NRC Handelsblad rond
Oudjaar haar inomart-enquete (en aanvullende diepte-interviews met
schuivende kiezers die ze mei 2002 ook al geinterviewd hadden) naar de
inhoudelijke opvattingen van de kiezers samenvatte: "Eerherstel voor Paars
beleid".
*) Het hoofd Politieke Redactie van de Volkskrant (tot september 2002), Lidy
Nicolassen, schrijft in haar terugblik op het Fortuyn/LPF-tijdperk in de
Nederlandse politiek "Van onze verslaggeefster" (uitg. Contact, Amsterdam,
2002)over het berooemde tv-debat na de gemeentelijke verkiezingen dat waar
Dijkstal en vooral Melkert er als een zoutzak bij zaten, Thom tenminste nog
enig weerwerk gaf en probeerde om het goede van Paars over te brengen. Maar
dat beeld van een chagrijnige, kille Melkert overheerste zodanig dat weinig
mensen (D66ers en Haags redactirce Nicolassen; kortom: insiders) het
opmerkten.
*) D66 heeft net als andere sociaalliberale partijen (meest voor de hand
liggend, makkelijkst toetsbare voorbeeld: de LibDems in de BBC-coverage van
de Britse politiek) de makke dat hun inderdaad genuanceerde standpunten het
best uit de verf komen als ze geuit worden in een debzt waar twee andere,
sterkere partijen ouderwets gepolariseerd tegenover elkaar staan. Onze
uitsluiting van de "grote debatten"op radio en tv had dus voor ons een
dubbel nadelig effect; dat merkte je bv. aan de uitzending van Het Lagerhuis
(VARA, zaterdag) waar Thom optrad naast collega-lijsttrekker Balkenende en
enige panelleden met bv. LPF- en SGP-opvattingen.
*) Lidy Nicolassen schrijft in haar boek dat de inbreng van de politieke
redactie in de coverage door een krant van de politiek regelmatig te lijden
heeft van censurerende ingrepen door de hoofdredactie; zo werden de
zinnetjes over wat D66 mei 2002 te berde bracht in de overzichtsartikelen
van wat andere partijen dan de grote vier zeiden opvallend vaak geschrapt om
meer ruimte te geven voor het gebral van Pim of het gespartel van Adje. In
een gesprek dat ik laatst op een receptie met Binnenhof-veteraan Max de Bok
hierover had, zei hij dat dat inderdaad gebeurt; hij weet al 35 jaar niet
beter. Ook Max van Weezel (die erbij stond), sinds kort lid hoofdredactie
Vrij Nederland, erkende dat dit zo gaat.

*) De oude Liberals, waaruit 1988 de Britse LibDems voortkwamen, hadden de
oplossing voor dit door de media eruit geknipt worden: direct contact zoeken
met kiezers, bv. door een tweewekelijks huis aan huis verspreid partijblad
("Focus") waar je als A4-bijlage ook enquetes over locale issues ("Wat vindt
U ervan?"), respectievelijk formulieren voor handtekeningenacties en
petities aan het gemeentebestuur bij doet. In een doorsnee-Focus staat naast
waar de locale partijafdeling en haar raadsleden mee bezig is, steeds ook
artikelen over waar partij-volksvertegenwoordigers op Districts-, County- en
nationaal niveau mee bezig zijn, respectievelijk (in Schotland, Wales en
Metropolitan London) in regionale sub-parlementen.
*) D66 afdelingen als Egmond/Bergen, Leiden, Den Haag doen iets
vergelijkbaars door met kramen en bestelbusjes (de "Stem-D66_bus"; cf.
website www.d66denhaag.nl) regelmatig, soms: ieder weekend, op de markt in
hun plaats te staan om contact te houden met hun kiezers, en om het "adres"
van hun locale website uit te dragen.

*) voeg daarbij het in de D66-geschiedenis ongekende feit dat we de laatste
3 jaar, ondanks een neergang in verkiezingen en peilingen, alleen maar netto
leden winnen, en ik zie het niet zo somer in. Nou nog een lekker
strijdlustig en innoverend Congres, met na een ovatie voor Thom een
spetterende rede van Boris, en we kunnen er weer tegenaan.

Let's get cracking...

Bernard Aris