verstuurd naar forum op www.netwerk.tv

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Mon Feb 3 02:17:16 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Unico,

Op zich een aardige bijdrage die je naar het forum hebt gemaild. Ik weet
niet of je vandaag ook de uitzending hebt gezien? Ik vond het een beetje
chaotisch allemaal en de factor tijd zorgde er geloof ik voor dat ze
allemaal heel snel hun punt moesten en wilde maken waardoor ze door elkaar
begonnen te maken. Inhoudelijk was de discussie, als hij een beetje volgen
was, toch wel interessant. Je zag duidelijk hoe de maatschappelijke
discussie zich op dit moment afspeelt met dhr van dam en van Rossum tegen en
Boekensteyn en Smit Kroes voor. Er bleek goed uit de discussie waar het
maatschappelijke debat om draait volgens mij. De tegens die met inhoudelijke
argumenten een aanval bestrijden, maar beseffen dat ze weinig invloed hebben
op een eventuele aanval. De voors die discutabele inhoudelijke argumenten
hebben, maar in ieder geval redelijk zeker van hun zaak zijn dat zo'n aanval
er komt. Daarnaast beseffen ze zich wel degelijk de VS de hoogste viool in
dit proces zal spelen.

enkele puntjes:

Van Rossum riep op een gegeven moment dat de VS het geen donder interesseert
of ze zichzelf isoleren. Ik denk het ook, de VS zal kosten wat kost zo'n
aanval doorzetten en als (heel hypothetisch) de veiligheidsraad deze niet
zal steunen en heel eventueel de VS zichzelf zal isoleren , zal de VS dat
niets interesseren. MAAR dan moet er ook de eerst komende tijd niemand meer
aankloppen wanneer er prblemen hier of elders zijn.
Een ander punt wat hiermee in verband staat is het feit dat wanneer de VS
aanvalt iedereen uiteindelijk zal volgen denk ik, de belangen zijn zo groot
en we zijn nog zo afhankelijk van de VS dat de oorlog misschien niet
militair gesteund wordt, maar ook niet afgekeurd zal worden.
Over het puntje democratisering: tja een steekhoudend argument, maar of het
daar echt om draait bij bush?? Ik weet het niet, alhoewel ik vandaag Rice
wel heb horen zeggen dat er in beginnen een VS bestuur komt. Maar ik vind
dat democratiseringsverhaaltje toch wel gevaarlijk, omdat ik me afvraag of
dat werkt.

Maar goed, ik hoop natuurlijk dat er geen oorlog komt en dat probleem Saddam
diplomatiek wordt opgelost. Maar goed ik denk dat de oorlog er wel zal
komen. Het maatschappelijke debat ten spijt en je scenarios ook... Hoewel ik
het valide scenario's vind.
De enige vredige oplossing zou zijn dat Saddam in ballingschap gaat of zich