vernieuwing in eerste kamer

Sat Feb 1 13:37:14 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl>
Datum: zaterdag 1 februari 2003 12:16

>Met 11 kandidaten en 11 plaatsen op het formulier is strategisch stemmen
>welhaast verplicht.
>
>Uitleg:
>
>Alle 11 plaatsen invullen staat in effect *exact* gelijk met iedereen 1
>plaats lager zetten (nr 11 krijgt 0 punten) en notabene plaats 1 blanco
>laten!

En zo hoort het eigenlijk ook, als je tneminste effectief one-man-one-vote
wilt.
(Het gaat immers slechts om de relatieve volgorde van de kandidaten op onze
kieslijstjes.)
Maar dat schijnen sommigen die dat ook nog voor elkaar kregen en houden al
heel lang niet te willen.

Weglaten verhoogt je stemkracht tot one-man-two-three-four and even more
vote. Omdat slechts de intimi dit goed beheersen en de gewonere leden zich
daar niet zo mee bezig houden is het ook in he belang van die intimi dat zo
te houden, kennelijk. Zeker van degenen die de meeste invloed hebben op wie
er in SACs gezet worden en zo hun kandidaten met en zonder kruisje krijgen
op de keislijstjes waar ze ze hebben willen.

Weglaten heeft alleen echt effect als kandidaten met te weinig stemmen
helemaal niet op de lijst komen.
Een apart systeem hiervoor zou beter zijn: verplicht de volgorde aangeven
zonder weglaten voor stemverhogend effect, maar apart aangeven welke
kandidaten je helemaal niet op de lijst vond horen.
Maar van mij hoeft dat niet hoor (als iemand er niet op hoort moet dat maar
door bezwaarprocedures zoals bij royement), immers, de echte kiezers moeten
kunnen kiezen:

Weg met elke kiesdempel voor voorkeursstemmen!!!
Dan doet dat interne gedoe om de volgorde er ook niets meer toe  ;-)

>Zou zo'n formulier (of bijv. alleen plek 1,8,9,10,11 ingevuld)
>trouwens een geldige stem zijn?

Nee dus, dan wordt de volgorde gewone opgeschoven alsof er geen hokjes
tussenin leeg zijn gelaten.

Fritz van Rikxoort

>Bart Meerdink

(D66 at nic.surfnet.nl).