Gemeente Amsterdam stelt waarde huis vast

Mon Dec 22 11:20:17 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Uiteindelijk zal de rechter een waarde in het economische verkeer willen
vaststellen (of willen laten schikken opdat anderen niet meeprofiteren van
jouw zaak) en daarom alles wat niet terzake doet negeren, inclusief het
gesjoemel van de gemeente dat je bestrijdt. Dat gemeente(ambtenaren) en
taxateurs het tijd en energie verspillende spel (moeten) spelen weet hij al
lang.

Wat je beter nog kan doen denk ik, heb ik toen ook gedaan, is zelf een
waarde noemen, of meerdere, en deze hard onderbouwen.
Zoals vorige waarde maal gemiddelde stijgingspercentage. (De gemeente moet
dan zijn eigen vorige waarde bestrijden en/of afwijkend stijgingspercentage
zelf hardmaken.)
En/of vergelijkbare (eigen) woningen aanwijzen met echte waarde door verkoop
voor of na peildatum.

Ik had het wat dat betreft makkelijker door te kunnen verwijzen naar enkele
geheel identieke verkochte woningen in mijn rij, al kan de gemeente volgens
de wet zelfs dan naar enkele andere zogenaamd vergelijkbare woningen zoeken
die zij zelf wel echt getaxeerd heeft maar die veel duurder waren (en dus
kennelijk in het economische verkeer in werklelijkheid niet
vergelijkbaarzijn). 't Is maar een spelletje...

Complicatie is dat de hele Amsterdamse huizenmarkt een fictie is. Wat zijn
de waarden in het economisch verkeer die vastgesteld moeten worden van al
die corporatiewoningen gebouwd met overheidssubsidies en gemeentelijke
kostenverschrijvingen en lagere erfpacht. Wat zouden de verkoopprijzen zijn
als niet een in wezen verwaarloosbaar klein deel van de huizenmarkt vrij is
zoals nu, met enorme prijsopdrijving als gevolg, maar ook al die
huurwoningen volgens vraag en aanbod zouden worden verkocht in plaats van
verhuurd door toewijzing aan jarenlange wachtlijsten. Maar goed, doe het
maar met die paar vergelijkbare particuliere woningen met echte
verkoopprijzen...

Fritz van Rikxoort