roken in de horeca, een non-beleid als beleid.

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Thu Dec 18 11:57:24 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Blood Simple <j.hoek20 at chello.nl> wrote:

> Maar van bovenaf opgelegd, zonder de gevolgen te overzien, kost rond de
> 40.000 banen, en is zowat niet te handhaven.

Dit argument komt wel eens vaker voorbij. Omdat iets een x-aantal banen
kost is een bepaald beleid niet goed en moet het niet uitgevoerd worden.

Het blijft mij bevreemden dat men zich er zo snel bij neerlegt als dit
als argument wordt gebruikt. In dit geval door de horeca.

Blijven die 40.000 mensen voor de rest van hun leven werkeloos? Het
lijkt me *juist* dat deze mensen in weinig tijd weer wat nieuws hebben
opgezet, het zijn tenslotte voor een groot gedeelte ondernemers en
werknemers in de horeca. Typische aanpakkers, die hebben zo wel wat
anders gevonden. Ze hebben werkervaring in de horeca, die vinden wel
weer werk. Laat ze creatief zijn en zorgen dat ze hun werk niet
verliezen als klanten niet meer mogen roken.

Het lijkt me eigen aan elk politiek besluit dat niet iedereen er beter
van wordt. Het is de afweging die de politiek maakt of het het waard is.
Waarom toch altijd die pogingen om het iedereen naar de zin te maken,
dat kan gewoon niet. Laat de honden blaffen, maar de karavaan moet
voort.

--
ReindeR