[Re: De rekening is hard]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Dec 7 23:32:21 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Je haalt de recente geschiedenis erbij. OK, dan komt er meer aan te pas dan
alleen Keynes. Want

- De bestuurders hebben belangrijke nutsbedrijven met natuurlijk monopolie
in de verkoop gedaan; daardoor derft de overheid grote inkomsten en worden
de prijzen van diverse basisbehoeften alsmaar hoger en de dienstverlening
(uitgezonder de mobiele telefonie) wordt slechter. Neloliberalisme helpt in
wezen het kapitalisme naar de kloten omdat de balans staat-bedrijfsleven
structureel verandert en stimulansen minder kans krijgen.

- Nederland zou te duur zijn vergeleken met omringende landen. Toch is de
verzorgingsstaat in Duitsland beter, zijn de kosten van levensonderhoud in
Engeland hoger etc. Dat verhaal dat we moeten streven naar behoud of
herstel van het comparatief voordeel (lage productiekosten bevorderen
export etc.) is heel ouderwets en dogmatisch. Bij een beperkte en foute
uitleg van dit principe let men alleen op de directe (loon)kosten, terwijl
het beginsel rekening moet houden met de totale context van eigen land en
exportlanden. Een voorbeeld: waarom hoor je nooit in de verhalen over de
noodzaak tot loonmatiging of erger iets over het feit dat je gelijke
geluiden in het relevante buitenland hoort. Verlies je dan je effect niet?
Raar dat mensen die zeggen dat ze voor een open markt zijn, vergeten dat
elders langs gelijke lijnen wordt gedacht. Van deze denkfout profiteren
weer de gladde jongens van het flitskapitaal.

- Zijn wij "duur" of stimuleren de buitenlanden hun eigen productie beter?
That's the question. Ikzelf denkt het laatste. Niet voor niets
verlatenhilips Research, Unilever en Shell research het land, om maar iets
te noemen. En nu komen we bij de kwintessens (mooier: quintessens): het
innovatiebeleid. Wijers deed een poging, daarna nam Financien de leiding.
In de Volkskrant las ik een ingezonden brief dat die een "Colijnpolitiek"
voert.

- Ik proef enige paniek zoniet hulpeloosheid bij Bert Bakker, zo van,
jongens wat moeten we dan doen!? Een wijze raad van ome Henk (die andere is
z'n neefie): die loonstop opheffen en vervolgens loonstop, loonmatiging en
loonvrijheid differentieren naar sectoren. Nog een raad: zoveel mogelijk
alle weggegooide innovatiemaatregelen uit de prullebak halen en herstellen
voorzover ze niet gebakken lucht betroffen. En een directe maatregel: opa
Zalm de prullebak in en goed aanstampen. En zijn "gouden standaard" met
hem. En dat gelul over geen schulden maken die de kleinkinderen dan weer
moeten opbrengen? Een wedervraag: zijn de kleintjes er mee gebaat als ze
minder onderwijs krijgen omdat de staat eerst haar protemonnee laat rollen
om daarna te roepen dat er geen geld meer is?

- De Jan Saliegeest bij vakbonden en grootbedrijf biedt de huidige politici
- meestal mid-career donuts - kennelijk een excuus voor eigen planloosheid.
Zag in Buitenhof-tv even Wouter Bos (PvdA) bezig, vast een mooi kontje maar
verder een onbegrijpelijke kletsmajoor wiens enige common sense het
publicitaire biertje in een achterbuurt cafe lijkt. Z'n tekst verdwijnt
sneller dan het bierluchtje...

Het is vooral een kwestie van durven: even een paar dagen voor dwaas worden
versleten voordat het doordringt dat er iets nieuws is bedacht. Of een
stille lobby. Als er maar iets komt.

Bert, de vergrijzing is er al lang, grijze mist over Den Haag...

Henk Vreekamp, Utrecht