Weer een grandioos voorstel van de VVD

Tue Dec 2 00:06:24 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger <gmw.arts at HOME.NL> schreef o.a.:
>De VVD wil de ww-duur terugbrengen naar 18 maanden zoals in Duitsland. (...)
>Een duidelijk blijk van een zeer onbetrouwbare overheid, als dit door mocht
>gaan. (...) De rijken rijker en de armen armer, was is en blijft het motto
>van de VVD en helaas niet alleen meer van de VVD. (...) Het wordt nu
>langzamerhand heel hoog tijd dat de mensen eens op gaan staan en dit
>a-sociale zooitje naar huis gaan sturen. Maar ja, kroonjuwelen blijken
>belangrijker dan de kiezelsteentjes van de burger.

 Dat probleem constateer ik ook.

 Ik heb niet de indruk dat het voorstel De Graaf iets voorstelt; geen enkele
 partij zou eraan willen maar CDA en VVD paaien D66 teneinde allerlei asociale
 maatregelen te kunnen doorvoeren.

 Vraag is langzamerhand wel of D66 soms een voorstander is van dergelijke
 maatregelen. Laten we eerlijk zijn: dat zou veel verklaren. Kritiek uit
 D66 kringen op het asociale beleid heb ik niet vernomen, in de Democraat
 komt het onderwerp niet aan bod en dat zal wel geen toeval zijn.

 Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als mensen met een hoog inkomen
 of vermogen niet langer in aanmerking komen voor een AOW- of WAO-uitkering.
 De politiek-correcte toekenning van een bijstandsuitkering aan immigranten
 mag op zich wel begrijpelijk zijn maar is ergens natuurlijk toch wel raar
 - temeer als het met zich meebrengt dat Nederlanders daardoor op hun uitke-
 ring worden gekort (in feite is dat hetgene dat thans speelt, toch ?). Hoe
 dan ook, er is altijd wel iets mogelijk dat niet asociaal of wereldvreemd
 is.

 --> Het lijkt mij dat het hoog tijd wordt voor een Nationaal Sociaal
     Herstelplan.

 Probleem is dan wel dat D66 zich (opnieuw) in een positie gemanoeuvreerd
 heeft waarin de partij geen kant meer opkan. Net als onder Paars houdt de
 onwrikbare roerganger De Graaf de partij in een ijzeren greep. En we hebben
 van Paars geleerd dat hij van geen ophouden weet; hij gaat door ook al
 loopt alles in het honderd. CDA en VVD zullen dat gegeven uitbuiten door
 'de voorstellen de Graaf' op een zo laat mogelijk moment te laten stranden,
 mogelijk pas als de verkiezingen voor de nieuwe Kamer in zicht komen en
 'het te laat is om een nieuw kiessysteem in te voeren.'

 Dat betekent dat D66 het ontwikkelen van een Nationaal Sociaal Herstelplan
 niet zal steunen maar eerder alles uit de kast zal halen om het te belem-
 meren.

 Ergens hoop ik dat ik ernaast zit en dat D66 het rampenkabinet toch nog
 bijtijds laat vallen. Gewoon uit fatsoen, zodat er zo min mogelijk gerepa-
 reerd behoeft te worden en zo min mogelijk mensen de klos is. Op dit moment
 is nog niet alles verloren.

 Maar de kans daarop lijkt mij uiterst gering.

 Het is jammer dat politici steeds weer fundamentele discussies uit de weg
 gaan. Als er ooit een dergelijke discussie was gehouden over het uitzenden
 van militairen, dan hadden we op dit moment waarschijnlijk niet in Irak
 gezeten, hadden we de Euro niet gehad, zaten we niet met een failliete
 spoorwegen, geliberaliseerde nutsbedrijven en wat voor ellende al niet
 meer. Maar men 'verrommelt' liever.

 En da's ronduit jammer.