Stabiliteitspact: aanvulling

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Mon Dec 1 00:23:13 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Wel wel Bert, naslag en de NRC van zaterdag leren het
> volgende: het pact is niet tijdens Maastricht maar tijdens
> Dublin 1996 definitief tot stand gekomen, vooral op
> aandringen van Frankrijk.

Dat klopt niet helemaal hoor: Het SGP (Stabiliteits- en GroeiPact, in
Nederland zijn we die 'G' een beetje vergeten...) dateert idd (vooral)
van 1997, maar de normen die daarin werden vastgelegd komen wel degelijk
uit het Verdrag van Maastricht. Zowel de 60%-norm voor de staatsschuld
als de 3%-norm voor het tekort waren namelijk al deel van de
EMU-criteria.

Dat neemt niet weg dat ik het verder wel met je eens ben. Een artikel
van die strekking heb ik net naar de Volkskrant gestuurd. Hoop dat ze
het plaatsen, maar het verschijnt sowieso binnenkort op mijn site.

Herman Beun                    kandidaat Europees Parlement
Herman at 2voorD66.nl                  http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief