Alternatieve Energie Bronnen

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Thu Aug 28 12:15:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Helaas....Ik stelde slechts een vraag. Ik weet het echt niet, dus
> ik vraag deskundigen hoe het zit. Het enige dat ik weet is dat
> wisselstroom aangeleverd wordt in een heen-en-weer vorm (sorry,
> ik kan het niet anders uitdrukken als alfa) en gelijkstroom als
> één richtingsverkeer. Mijn vraag ging dus over opslag, dus
> eigenlijk gestolde energie. Hoe kan die nu ion wisselstroom of
> gelijkstroom bstaan als er geen transport plaatsvindt?
Stroom wordt in pure zin nooit opgeslagen. Het wordt omgezet in
een andere vorm van energie. Die vorm van energie kan gemakkelijker
of minder gemakkelijk om te zeten zijn in wisselstroom dan wel gelijk-
stroom.

Met gelijkstroom kan je een accu opladen en als je de accu goed verbindt,
stroomt er weer gelijkstroom uit. Als je stroom zou gebruiken om water
in een stuwmeer omhoog te pompen en dan de stroom later weer op te
wekken door het water via een turbine en dynamo terug te laten lopen,
dan krijg je wisselstroom.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com
Afdeling Amsterdam