Alternatieve Energie Bronnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Aug 28 11:26:29 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:49 28/08/2003 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Heeft u een URL voor me over een wisselstroom-accu?

Helaas....Ik stelde slechts een vraag. Ik weet het echt niet, dus ik vraag deskundigen hoe het zit. Het enige dat ik weet is dat wisselstroom aangeleverd wordt in een heen-en-weer vorm (sorry, ik kan het niet anders uitdrukken als alfa) en gelijkstroom als één richtingsverkeer. Mijn vraag ging dus over opslag, dus eigenlijk gestolde energie. Hoe kan die nu ion wisselstroom of gelijkstroom bstaan als er geen transport plaatsvindt?

>Het gaat blijkbaar om kleine apparaten, meneer van Meeteren.
>Het ligt voor de hand te veronderstellen dat een klein
>koelkastje in vergelijkbare omstandigheden minder stroom
>verbruikt dan een grote koelkast.

Volgens mij doet de omvang van de apparaten er niet toe. Het gaat om het verbruik.

>Voor de vraag of je een huishouden op een accu kunt laten
>draaien, lijkt de stevigheid van de gebruikte apparaten me
>niet zo relevant. Wel het stroomverbruik.

Precies, dat zeg ik. Het verbruik, en dat is redelijk stevig. Het zijn compacte apparaten met een relatief hoog verbruik.

>Ja, van wisselstroom (alternating current) naar gelijkstroom
>(direct current). Kwestie van een gelijkrichter.
>Uw gezinsaccu levert gelijkstroom, en die moet omgezet in
>wisselstroom voor uw huishoudelijke apparatuur.

Ervan uitgaande dat alle apparatuur wisselstroom gebruikt.

>Ik heb een dc/ac converter gevonden die 600 watt levert bij 110 volt
>wisselstroom; heeft u daar iets aan?

Voor mij is het niet zo nodig. Maar de vraag waarover we het hebben is alternatieve energiebronnen, opslag en huishoudelijk gebruik. Langzaam begint bij mij het beeld te ontstaan dat het wèl mogelijk is, mits er politieke, wetenschappelijke en bedrijfsmatige wil is.

>Niet alles kan met management worden opgelost.

Nee. Dit probleem wel.

>Gebruiken ze daar ook windenergie en een systeem van
>gedecentraliseerde warmtekrachtkoppeling?

Nee, daar treden ook koude en hittetoppen op die opgevangen moeten worden door de leveranciers van energie.

>Heeft u misschien wat cijfers?
>Wat was de totale vraag naar elektriciteit; wat was de
>afwijking vergeleken met een koele zomer; hoeveel procent
>van het totaal afgenomen vermogen werd verbruikt in airco's?

Ik verwijs u naar de energielevaranciers. Nuon, eneco e.d. Hun afdekling voorlichting kan u alle cijfers geven.

Nuon Customer Care Center (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur)
Tel. 0900 - 0808 (€ 0,10 p/min)

Postadres is:
Nuon Customer Care Center
Postbus 40021
6803 HA Arnhem

>Inderdaad.

>Nee, geen opslag. Schiphol heeft de noodaggregaten gestart.

De noodaggregaten zijn een vorm van overlap of reserve. Zij draaien waarschijnlijk op fossiele brandstof.

>[Tsjernobyl-ongeluk]
>
>Zelfontlading van een accu vindt plaats zonder tussenkomst
>van de gebruiker, en is geen ongeluk.

Er vinden regelmatig ongelukken plaats door spontane reacties of bewegingen. Een auto die door temperatuurverschil van de handrem schiet en spontaan de heuvel af gaat rijden veroorzaakt een ongeluk. Een dijkdoorbraak door droogte is een ongeluk. De tussenkomst van een gebruiker lijkt me geen doorslaggevend criterium.

>In Tsjernobyl werd door mensen de automatische beveiliging
>uitgeschakeld. Dit resulteerde in een explosie van de brandstof
>door een chemische reactie met hete stoom, en een grafietbrand.
>De verspreiding van radioactiviteit was daar het gevolg van.

Ja, niet gewild en niet voorzien, daarom een ongeluk. De kettingreacties en oorzaak-gevolg ketens die eruit voortvloeiden kan je als relatief autonome, niet controleerbare processen zien. daarom spreken we van de Chernobyl-*ramp*.  Elke ramp  kenmerkt zich door volstrekt oncontroleerbare gebeurtenissen. De ruimteveer-ramp begin dit jaar idemditto. De vraag achteraf is altijd: was het te voorkomen geweest?    Nu blijkt dat het de bedrijfscultuur bij NASA was die als oorzaak wordt aangemerkt (het volstrekt negeren van alarmerende signalen).

Voor mij is dit  de kern van dit onderwerp: K-Pax protesteert tegen het gemak waarmee alternatieve energiebronnen worden afgedaan en/of gebagatellsierd. Terwijl de alarmsignalen rond de vastlopende en milieubedreigende fossiele nucleaire energievoorziening op deze aarde al jaren geleden zijn afgegeven, onder ander door milieubewegingen overal ter wereld. Ik deel zijn verbazing c.q. boosheid dat deze signalen op een NASA -achtige wijze steeds opnieuw terzijde worden geschoven, kennelijk door hen die bij fossiele energie-exploitatie voordeel hebben.