Brinkhorst's leugen over koeltorens: rekenen aan windmolens

Mon Aug 25 13:46:25 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Ad Huikeshoven <adhuikeshoven at WANADOO.NL>:
>In de schattingsformule wordt wel de gemiddelde snelheid ingevuld. In
>de afleiding van de schattingsformule wordt echter eerst geintegreerd
>over de windsnelheidsverdeling.

 Dat zou dus wederom hetzelfde kunnen zijn als hetgeen ik opmerk.

 Dat er energie zit in de windvlagen zal ik niet ontkennen. Het gaat
 dan niet alleen om een variabele windsnelheid maar ook om lucht met
 een hogere massadichtheid dat gemiddeld. Vandaar jouw (en mijn) opmer-
 king. Probleem is dat die energie ergens vandaan komt - en het ligt
 voor de hand dat ze wordt onttrokken aan de wind zelf doordat daarin
 wervelingen ontstaan. Viscositeit -impulstransport- en zo...

 Ad Huikeshoven, opnieuw:
>Windenergie ontstaat doordat de zon het aardoppervlak opwarmt,
>windenergie is dus ook zonne-energie.

 Uiteraard. De rotatie van de Aarde zit daar overigens ook in. Wind
 loopt niet van hoge luchtdruk naar lage luchtdruk -zoals velen
 schijnen te denken- maar maar staat daar juist haaks op: wind loopt
 evenwijdig aan de isobaren (langs banen met dezelfde luchtdruk).