Brinkhorst's leugen over koeltorens: rekenen aan windmolens

Sat Aug 23 07:44:01 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ad Huikeshoven <adhuikeshoven at WANADOO.NL>,
>Mijn collegedictaat windenergieconversiesystemen uit 1983 TU Delft
>(voorheen TH Delft) geeft als schattingsformule voor de
>jaarenergieopbrengst E van een windmolen in het Nederlandse windregiem
>(Weibull verdeling van de windsnelheid met k=2):
>E=a * V^3 * A * 8,76 kWh/jr Waarin V de gemiddelde windsnelheid en A het
>rotoroppervlak. De constante a=0,25 (experimenteel bepaald)

 Hetzelfde als wat ik gaf (het wordt alleen geintegreerd over een jaar
 naar kWh want in een jaar zitten 8766 uur). Die 'a' in jouw formule
 verdisconteerd een factor 'pi', de massadichtheid van de lucht, een
 factor 1/2 van de kinetische energie en 3600 seconden/uur.

 Ik stopte er alleen geen waarden in tijdens het afleiden (pi en de
 massadichtheid van de lucht zijn constanten). 't Is dan ook vrij
 simpele natuurkunde, ik weet niet veel van windmolens, maar dit gaat
 recht-toe-recht-aan). Maar wel leuk dat ik het goed had, natuurlijk.

>Als ik Marc's waarden hierboven invul kom ik op een jaarenergieopbrengst
>van 86 duizend kWh, of 235 kWh per dag. Het gemiddelde vermogen is dus
>bijna 10 kW, en dat is heel wat meer dan de 1,3 kW die Marc presenteert.

 In jouw a-waarde zit dus een rendement van 75%.

>Marc, je schat waarschijnlijk het rendement een factor 3 te laag. In
>bovenstaande schattingsformule is van werkelijke veranderlijke,
>vlagerige wind uitgegaan (voorgesteld met een Weibull verdeling). Omdat
>het ook wel eens harder waait en de opbrengst met de derde macht van de
>windsnelheid toeneemt levert een veranderlijke wind dus veel meer
>energie op dan een constante wind gelijk aan de gemiddelde windsnelheid
>van die veranderlijke wind.

 Is dat zo ? De bovengrens wordt toch bepaald door de maximale windsnel-
 heid in een windvlaag. Het rendement is uiteraard snelheids-afhankelijk
 want het gaat om de fractie van de afname van de windsnelheid en die
 gaat met de derde macht. Misschien wordt bedoeld dat je geen gemiddelde
 windsnelheid mag invullen (maar een kubiek gemiddelde) bij windvlagen ?

>En Marc, niet alleen huishoudens verbruiken elektrische energie. Het
>gros van de elektrische energie wordt in Nederland geconsumeerd door
>industrie en bedrijven.

 Dan wordt het dus alleen maar erger.

 In elk geval is het aantal windmolens zeer hoog. Heb je een goed-geoliede
 windmolen-industrie, installatie en infrastructuur die 10 molens/dag kan
 afleveren en aansluiten (ik noem maar wat), dan ben je decenia bezig en
 zijn de eerste al weer kapot terwijl je nog bezig bent het karwei af te
 maken. Gevolg: het karwei komt dus nooit af.

 Intussen is er kernfusie & zonne-energie...   :-)