Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Thu Aug 21 11:48:19 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joost van der Hoek <j.hoek20 at CHELLO.NL> eerder:
>Het is berekend dat het opvangen van 2% het zonlicht dat op het
>aardoppervlakte valt genoeg is om de hele wereld van energie te voorzien,
>dus dat kernenergie de enige oplossing is, is flauwekul.

 Ik daarop:

 Douwe Osinga <dmo at oberon.nl> daarop:
>Hmm. De VS produceerde 3719 miljard kWh uur in 2002. Dat was ongeveer
>een derde van het wereld totaal, maakt globaal 10 000 miljard kWh uur
>ofwel 10^16 Wh uur. In een jaar gaan 365 * 24 = 8760 uur, dus het
>gegenereerde vermogen is 10^16/8760 ~= 10^12 Watt. De energie van de
>zon is dus nog een factor honderd duizend meer dan we nodig hebben
>op dit moment. Misschien mis ik wat.

 Je kan mijn antwoord kennelijk op twee manieren lezen (zie onder).

 Ik reken dus voor dat de Zon de Aarde aanstraalt met een vermogen
 van 1.8 * 10^17 Watt. Wat de mens gebruikt is aanzienlijk minder en
 dus kan de Zon in meer dan 100% van ons verbruik voorzien. Kennelijk
 kan m'n antwoord ook gelezen worden als dat de Zon niet toekomt aan
 voornoemde 2%. Maar dat bedoelde ik dus niet.

 Buiten de lijst om reageerde (ook telefonisch) Eric Ferguson
 <e.ferguson at antenna.nl>. Hij is geen lid van de D66-lijst dus ik citeer
 wat stukjes uit z'n mail die in deze diskussie zeker de moeite waard
 zijn...

>De menselijke samenleving gebruikt aan "primaire" energie ca. 12 x
>10^12 Watt (12 Terawatt).  Dat is 0,067 promille van de opvallende
>zonneenergie.
 (...)
> [...]

>etmaal).
>
>Zet die cellen in een woestijn.  De invallende zonnestraling (midden op
>de dag) is ca 1,0 kw/m2 (van de 1,4 kw/m2 gaat een deel verloren door
>absorptie in de atmosfeer).  Door het dag/nacht ritme blijft er ca 300
>W/m2 van over.
>
>Dan heb je dus 500 x 10^12 / 300 x 10^6 = 1,7 miljoen km2 aan
>zonnecellen nodig.  Dus een terrein van 1700 x 1000 km.  Dat is
>ongeveer 0,3% van het aardoppervlak, of iets meer dan 1% van het
>landoppervlak.  Dat is beduidend minder dan de 2% van het aardoppervlak

 [Einde citaat]