Van Baalen over de EU-grondwet in Sta Vast juni 2003

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Tue Aug 19 23:59:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wat is dat voor een periodiek, Sta Vast. Ik zou zeggen, lees ook eens Loop
> Vooruit, en dan wellicht ook Kijk Vooruit. Verder verwijs ik gemakshalve
> even naar de -kennelijk te moeilijke- discussie over het nieuwe EU verdrag
> en de analyse van Henk Vreekamp en de reactie daarop van herman Beun in
deze
> discussielijst. Ik  moet echter de weerbare Hans van Baalen er op wijzen,
> dat wij niet de grondwetswijzigingsprocedure hoeven te volgen voor aanname
> van het nieuwe verdrag. Onze grondwet heeft de regering aangewezen als de
> [...]

Beste Tjerk,

De redenering van Van Baalen, dat bij substantiële weerstand bij zowel
coalitie als oppositie verkiezingen moeten worden uitgeschreven lijkt mij in
ieder geval in lijn met onze eigen grondwet.

Het voorstel voor de Europese Grondwet moet lijkt mij goed worden vergeleken
met de geldende grondwet en als ze met elkaar in strijd zijn lijkt mij dat
de geldende grondwet mogelijk moet worden gewijzigd en dat nieuwe
verkiezingen dan noodzakelijk zijn. Bovendien worden wij burgers van Europa,
wat toch wel een uitzonderlijke wijziging is.

Tot nu toe hebben de Nederlandse politieke partijen nog nooit van Europa een
belangrijk verkiezingsthema gemaakt. De huidige Eerste en Tweede Kamer zijn
niet gekozen met Europa als belangrijk programmapunt. Alleen daarom zijn
nieuwe verkiezingen al noodzakelijk.

Je zou kunnen zeggen dat zowel de kiezer als de partijen er recht op hebben
dat in ieder geval een raadgevend referendum wordt gehouden, voorafgaand aan
nieuwe verkiezingen, waarna over de voorgestelde Europese Grondwet een
besluit kan worden genomen.

Groeten,

John Wijsmuller