Teletekst: Recordprijzen op stroombeurs

Wed Aug 13 12:05:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder over de problemen met de electriciteitsvoorziening:

 Douwe Osinga <dmo at oberon.nl>, in reactie:
>Het hangt helemaal op welke manier rendabel berekend wordt, (...)
>Op zichzelf is er niks mis mee dat de markt bepaalt hoeveel extra
>capaciteit de nutsbedrijven aanhouden, (...)

 De extra capaciteit (reserve-capaciteit plus noodcapaciteit) dient
 bepaald te worden door de hoeveelheid energie (of wat dan ook) die
 maximaal nodig is gedurende een redelijke referentie-termijn. En
 dit soort zaken wordt nu eenmaal niet bepaald door economisch gewin.

>(...) zolang de maatschappij maar de randvoorwaarden stelt.

 Die stelt dus geen randvoorwaarden, dat doen natuurrampen en derge-
 lijke.

>Als wij als maatschappij een grotere betrouwbaarheid willen, dan
>zullen we dat moeten afdwingen. (...) Natuurlijk betekent dat
>tegelijkertijd dat de stroom duurder gaat worden.

 Uiteraard, want de speculanten moeten immers ergens hun zakken mee
 blijven vullen, ook op momenten dat er tekorten zijn. Dat is veel
 belangrijker dan de belangen van mensen die voor hun levensonder-
 houd aangewezen zijn op nutsbedrijven.

 We leven in rare tijden - eerst jarenlang dat linkse gedaas en nu
 laat rechts z'n ware aard weer eens zien. Het nuchtere verstand
 doet er kennelijk niet veel toe.

 't Zal wel niet te vertalen zijn in economisch gewin...

 Marc Fluks, Amsterdam