direct kiezen van "leiders" en democratie

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Wed Aug 13 11:44:46 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Vreekamp" <vreekamp at knoware.nl>
To: "John Wijsmuller" <j.wijsmuller at concepts.nl>
Cc: <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: woensdag 13 augustus 2003 7:29
Subject: Re: direct kiezen van "leiders" en democratie

> Beste John,
>
> Democratie is altijd gevaarlijk, zeker in dynamische omstandigheden. Je
> twijfel, zo je wilt je argument tegen gekozen bestuurders doet me een
> beetje denken aan de argumenten die 150, 200 jaar terug werd aangevoerd
> tegen de abolitiebeweging, de mensen die streefden naar opheffing van de
> slavernij. Ook toen werd gewezen op de onzekere toekomst van vrijgelaten
> slaven en de kans op groeiende onrust.
>
> Zo'n twijfel als bij jou kan alleen gedijen in een postmoderne filosofie
> waar ieders verhaal even waar is, waar onzekerheid bijna onontkoombaar
> [...]

Beste Henk,

Mijn twijfel betreft vooral de betekenis en rol van de leider en vervolgens
de verkiezingsmethode.

Naar mijn idee kan politiek, zolang die binnen humane gedragsregels
functioneert, op korte termijn heel weinig uitrichten om de verhoudingen in
het land of de wereld te verbeteren. Het is des te belangrijker dat alles
wordt gedaan om de politiek goed te laten functioneren. Alles wat op korte
termijn mogelijk is moet ook op korte termijn kunnen worden gerealiseerd. De
bureaucratische machine moet danig gesmeerd worden en het verstand in de
politiek moet gescherpt tot zijn recht kunnen komen.

Op langere termijn kan de toekomst door demografische en technische
ontwikkelingen danig veranderen, ten goede of ten kwade. Ook deze lange
termijnprocessen moeten een veel grotere plaats in de politiek krijgen en
vertaald worden in programma's en beleid van partijen en overheid.

Als ik aan leiders denk, dan zie ik de oneindige rij van massamoordenaars en
vernietigers die de geschiedenis heeft opgeleverd. Leiders willen altijd
laten zien wat zij kunnen en op korte termijn is dat alleen moord,
vernietiging en roof. En Henk, dit is van alle tijden! Jij en anderen denken
waarschijnlijk aan een heel ander type leider en dat leidt dus tot
spraakverwarring.

Kortom, ik geloof niet dat leiders in de politiek veel goeds kunnen
presteren. De gehele overheid moet rationeel en effectief worden en een
sterke leider kan daar weinig aan veranderen.

Als het gaat om de verkiezing van burgemeester, commissaris en
minister-president zie ik ook mijzelf niet in staat om iemand uit te kiezen
die alles of iets beter kan maken, behalve zijn of haar presentatie. De
huidige belangstelling voor leiders bezorgt mij voornamelijk angst. Omdat de
maatschappij de verkeerde kant op schuift moet er een leider komen... Dat
wordt dus weer razzia's en concentratiekampen en oorlog. Feitelijk kun je
dit al zien gebeuren.

Groeten,

John Wijsmuller