direct kiezen van "leiders" en democratie

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Aug 13 07:29:46 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste John,

Democratie is altijd gevaarlijk, zeker in dynamische omstandigheden. Je
twijfel, zo je wilt je argument tegen gekozen bestuurders doet me een
beetje denken aan de argumenten die 150, 200 jaar terug werd aangevoerd
tegen de abolitiebeweging, de mensen die streefden naar opheffing van de
slavernij. Ook toen werd gewezen op de onzekere toekomst van vrijgelaten
slaven en de kans op groeiende onrust.

Zo'n twijfel als bij jou kan alleen gedijen in een postmoderne filosofie
waar ieders verhaal even waar is, waar onzekerheid bijna onontkoombaar
leidt tot verstarring van de huidige verhoudingen.

In zoverre blijf ik dus liever een aanhanger van de moderniteitsgedachte en
daarmee van een historische beweging richting vervulling van de
mensenrechten. Conservatieven zijn voor mij doelloze dwazen die in feite
ook zelf zeer elitair denken, want ze hebben  het "volk" reeds opgegeven.

In wezen vertrouwt met het "domme" volk niet (elitisme). Curieus genoeg
denken onze conservatieven in dit verband nooit over "domme" bestuurders,
kennelijk omdat men zich tezeer met de bestaande machten identificeert.

Het enige tegengif tegen al deze domheid: kunnen kiezen. Inderdaad, een
optimistisch mensbeeld, ondanks het huidige D66.

Henk Vreekamp, Utrecht.