RID

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Fri Aug 8 16:09:25 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
> wijken is er toch juist alle redenen om de aanstelling van de macht niet
> afhankelijk te maken van enkelingen (wat de kongsi's die de huidige
> burgemeesters of CdK's benoemen toch eigenlijk zijn).
> Nee meneer, ik wil mijn bestuur kiezen, zowel als de controle op dat
> bestuur. Géén voorzitter zonder legitimatie!
> Met die legitimatie door democratische verkiezing zullen ze in de praktijk
> naar mijn mening een stuk minder machtig zijn dan nu. Een ieder die wel
eens
> de procedure voor de verlenging van een burgemeestersbenoeming heeft

Weinig

> Van dit argument begrijp ik geen snars, dus misschien zou je het iets
willen
> adstrueren? Heb je de berichten rondom de commissie Tabaksblatt gevolgd?
> Wat bedoel je met een draai naar rechts? Niet dat ik ook maar iets op heb
> met dat begrip 'rechts', of met 'links' wat dat betreft. Iets 'rechts'
> noemen maakt een argument niet slechter, net zo min als het epitheton
> 'links' een argument beter maakt.
>
> Groet'n
>
> Martin Lentink

Beste Martin,

Natuurlijk is mijn verhaal nogal kort door de bocht, maar dit kroonjuweel
verdient in ieder geval meer kritische beschouwing dan ik tegenkom.

Ik begrijp niet hoe Nederland democratischer wordt met een direct gekozen
gemeentelijke hotemetoot. Een grote meerderheid van de kiezers zal niet in
staat zijn om een rationele keuze te maken tussen de kandidaten. Met het
direct kiezen krijgt de politiek de kwaliteit van een Miss-verkiezing.

Er zal ook een verschuiving van de macht plaatsvinden. Niet binnen partijen
zal de politiek worden gemaakt maar binnen onbekende groepjes financiers en
de verdere entourage van de kandidaten. Hiermee worden de achterliggende
verbanden nog moeilijker te ontrafelen. Dit kan alleen leiden tot een
verzwakking van de raad en de partijen. Wie wil nog in een partij of de raad
figureren?

Met alleen direct kiezen ben je er nog niet. Deze figuren, zoals de
burgemeester van Rotterdam, roepen nu al om meer bevoegdheden om hun vuisten
te kunnen laten zien. Er zal zeker meer macht in hun handen komen te liggen.
Wat is hier democratisch aan en wie wil dit nu?

Wat gebeurt er in de leiding van grote bedrijven. Waar hebben directeuren
hun buitensporige beloningen voor nodig? Moeten ze hun eigen bewaking gaan
betalen? Wat kunnen die bewakers nog meer doen voor hen? Hebben ze dat geld
ook nodig om mensen om te kopen? Hoe machtig en hard moeten directeuren
worden? Hoe nauw gaan politici en directeuren met elkaar samenwerken als
politici door een Miss-verkiezing aan de macht kunnen komen?

Groeten,

John Wijsmuller