FW: Welke Nieuwe stijl D66 verdient voortzetting!

Constantijn Dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Mon Apr 28 10:40:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Die te sterke verwevenheid van volksvertegenwoordigers met overheidsdiensten
en het middenveld is in ons regentenlandje ook een groot probleem. Tk-leden,
GR-leden en PS-leden komen voor het overgrote deel uit de ambtelijke hoek en
de semi-overheid. Zonder individuen te diskwalificeren (we hebben ze er zelf
neergezet): kijk bijvoorbeeld eens naar de achtergronden van onze
TK-fractie. Las afgelopen weekend een artikel waarin werd beschreven hoe op
dinsdagavond de ambtenaren van de provincie Gelderland het plein oversteken
naar de Arnhemse gemeenteraad, de gemeenteambtenaren begroetend die
oversteken naar de Provinciale Staten.

Die overheidsachtergrond en naar binnen gerichte blik van de meeste
volksvertegenwoordigers heeft een grote invloed op onze politieke cultuur
waar geouwehoerd wordt over een paar honderd miljoen meer voor dit, een
regelingetje voor dat. De grote lijn ontbreekt, er is geen visie op waar
Nederland naar toe moet. Doorbreek je dat met een districtenstelsel? Nee.
Misschien wel met meer directe democratie (referenda, volksinitiatief)
waarbij politici gedwongen worden keuzes te maken en uit te leggen aan de
bevolking in plaats van één keer in de vier jaar weer toestemming om verder
te gaan. Maar ik heb begrepen dat we van het referendum geen halszaak gaan
maken :-(

Constantijn

MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl