No subject

John Wijsmuller j.wijsmuller at PLANET.NL
Fri Apr 25 14:32:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Bedankt voor je reactie.

Ook ik vind de actie van Francine positief.

D66 moet als sociaal liberale partij, maar vooral als humaan rationele
partij doordenken over de noodzakelijke randvoorwaarden voor een goed
functionerende kapitalistische economie.

Enron en Worldcom zijn door goedwillende vrouwelijke employé's weer terug op
de rails gezet. Van bedreigde werknemers veranderden zij in nationale
helden. Wat zullen onze hoogbetaalde directeuren in de toekomst gaan doen om
dit soort "ontsporingen" van werknemers te voorkomen?

Wat zijn tegenwoordig de taken van directies van mondiale bedrijven?
Daaronder vallen het regisseren van het imago van het bedrijf, het bespelen
van de aandeelhouders en de overheid, de research, de vernieuwing en
aanpassing van het productiepakket, de sluiting, opbouw en verplaatsing van
productie_eenheden en het openen en betreden van nieuwe markten en landen.

De spelregels variëren van land tot land en van werelddeel tot werelddeel.
Alle bedrijven concurreren in dezelfde chaotische en corrupte omgeving.

Mijn stelling is dat zolang de bevolking groeit en daardoor lonen onder druk
staan, het menselijke geen kans krijgt. Iedereen moet zich een weg hakken
door het menselijk drama dat het gevolg is. Naarmate de verhoudingen
scherper worden, zullen ook de middelen die worden toegepast gruwelijker
worden. Met een beetje geluk merken we er in Nederland voorlopig weinig van.

Waarom zijn wij te laf het monster bij de kop te grijpen en met relatief
weinig kosten de bevolkingsgroei te stoppen? Mankeert er iets aan onze
hersenen?

Groeten,

John Wijsmuller