Welke Nieuwe stijl D66 verdient voortzetting!

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Fri Apr 25 09:55:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Apr 25, 2003 at 09:30:36AM +0200, Fritz van Rikxoort wrote:

  > Mij lijkt het direct kiezen en legitimeren van bestuur(ders)
  > en een gemengd districtenstelsel om een directere band tussen kiesers en
  > gekozen volksvertegenwoordigersmogelijk te maken
  > een orde grootte relevanter, want substantieler en structureler wat effecten
  > op het (dis)functioneren van onze democratie betreft,
  > dan een incidenteel correctief referendum als uitzondering op dat
  > functioneren.
  >
  > Het direct kiezen van de burgemeester kan een eerste stap zijn op weg naar
  > het direct kiezen van de provinciegouverneur en de minister-president.

  Beste Fritz,

  Ieder zijn smaak, ik heb nooit veel gezien in districtenstelsels en ik
  denk bovendien dat de binding van een Nederlander met zijn of haar
  regio niet meer zo groot is als nodig voor de beoogde betrokkenheid
  bij een districtenstelsel.
  Wat betreft het correctief referendum, dat geeft burgers de mogelijkheid
  aan de noodrem te trekken en is dus een concreet democratisch
  instrument. Een gekozen burgemeester is ook aardig maar zegt veel minder
  over te voeren beleid in ons systeem (al weet ik dat wij een
  gekozen burgemeester ook wel meer macht zouden willen geven). De
  gekozen burgemeester is dan ook onvergelijkbaar met de gekozen
  minister-president. Een burgemeestersbenoeming heeft momenteel nul
  invloed op de samenstelling van een gemeenteraad maar de premiersvraag
  heeft een tenenkrommende invloed op de uitslag van kamerverkiezingen
  zoals in januari weer duidelijk bleek.

  Maar inderdaad, een referendum is incidenteel. Goed onderwijs (en
  onderzoek) is voor alledag. Dus...

  Groetjes,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |