Is D66 neo-conservatief i.p.v. vrijzinnig ?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Apr 25 08:10:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Dat je kritiek is gespeend van enig realisme, zoals Kees van Loon alsmaar
beweert, is natuurlijk onzin. Je hebt inderdaad twee punten:

1. Dat D66 de LPF uit de regering moet houden is inderdaad quatsch - in
wezen een "burgemeester in oorlogstijd" argument.

2. Een argument wat bij jou niet uit de verf komt is wat het SCP stelde
over het contraproductieve van de bezuinigingen. Dat hangt nog steeds boven
de politieke markt: teveel bezuinigen verergert alleen maar de huidige
laagconjunctuur. En daar hoor je niemand meer over, ook niet in D66. Het
zou dus van vernieuwing getuigen als we een neo-Keynesiaans concept
aandragen, in de trant van minder (snel) staatsschuld terugbrengen en meer
stimuleren met staatsinvesteringen e.d. Kennelijk is dat politiek incorrect
voor onze neolibs, is het taboe of zijn ze te dom. Toch vormde dit punt het
breekpunt in de formatiebesprekingen tussen PvdA en CDA. En terecht lijkt
me. Als regering dien je conjuncturele maatregelen te nemen en niet de
ondernemingen te laten voortmodderen binnen de eigen marktconforme sfeer.

En hier hoor ik D66 niet over. Dat vind ik ernstig. Dat een formatie met
D66 zal breken op de onwil tot een referendum vind ik persoonlijk dan maar
een bijkomende zaak. Want waar geen nieuwe politieke voorstellen komen,
hoeft er van mij ook niet gereferendeerd te worden. Voor soaps zetten we de
tv maar aan, toch!

In zoverre ga ik met je mee dat D66 hier had kunnen fungeren als
"bruggenbouwer", om er in een volgende onderhandelingsfase kroonjuwelen bij
te slepen. Een referendum als breekpunt komt over als luchtfietserij in een
periode die directe maatregelen vereist.

Trouwens, zou een neo-Keynesiaanse conjunctuurmaatregel referendabel zijn?
En zo ja, zou het volk dan niet heel populistisch voor de economische
VVD-CDA  politiek kiezen, al was het alleen maar omdat vooruitdenken moed
vergt? Maar dit terzijde...

Marc, je was destijds blij dat Dittrich de kar ging trekken. Ben je dat nog?

Henk Vreekamp, Utrecht.