Het ware gezicht van het CDA

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Mon Apr 14 19:16:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het spreekt voor zich zelf '... dat er geen kabinet van zijn partij en de PvdA komt' wordt
bij het CDA logisch gevolgd door 'Voor uitsluiten is daarom geen plaats.'

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1050297824535.html
Harde verwijten over en weer tussen CDA en PvdA
ANP, Internetredactie

 Volgens PvdA-leider Bos is de formatie stuk gelopen omdat die 'dreigde te lukken'.
CDA-leider Balkenende heeft maandag in de Tweede Kamer glashard gezegd dat er geen
kabinet van zijn partij en de PvdA komt. 'Lijmen heeft geen zin.'

Bos zei tijdens het Kamerdebat over de vastgelopen formatie dat het CDA uiteindelijk
geen coalitie wilde met de PvdA en daarom vorige week donderdagavond aanstuurde op
een breuk door met een voor de PvdA onverteerbaar financieel voorstel te komen.
'Wie vertrouwen wil moet ook vertrouwen geven', hield Bos Balkenende voor. Hij wees
er op dat in het eindvoorstel van het CDA onder meer forse bezuinigingen op de AWBZ
en de ontkoppeling van uitkeringen en lonen vervat was.

'Leugens', schreeuwde vice-fractieleider Verhagen van het CDA vanaf zijn Kamerbankje.
En Balkenende verweet Bos dat die enkele dagen eerder al had willen breken. Ook hield
hij Bos voor dat hij donderdagavond helemaal niet meer wilde praten over het CDA-plan.

[knip]

Balkenende 'doet er niets aan af' dat hij regeren met de LPF 'ongeloofwaardig' heeft
genoemd, omdat het vorige kabinet viel wegens de slechte samenwerking met de Lijst
Pim Fortuyn. 'Maar Nederland moet wel geregeerd worden', stelde de CDA-leider. 'Voor
uitsluiten is daarom geen plaats.'

[knip]

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Een paar recente uitspraken:
'Als de VN relevant willen zijn, moeten ze precies doen wat ik zeg.'
'Ik weet dat ik tegen de wensen van de Security Council en de tekst
van het VN-verdrag in ga, maar ik doe het wel om een VN-resolutie
uit te voeren.'
Een oude uitspraak van Thomas Paine uit 1795 "Every man must
finally  see the necessity of  protecting the rights of others as the
most effectual security for his own"