Irak nieuw Vietnam?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Apr 13 09:12:46 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste expat Cees,

Het ging mij om de sociografische kenmerken van Irak in vergelijking met
die van Vietnam destijds. De wederopbouw vormt een aparte discussie, is
overigens wel mede afhankelijk van die omstandigheden. Maar om nou te
suggereren dat er geen enkel alternatief is op dictator Hussein lijkt me
wel erg ver gaan. Ik las gister over een Amerikaanse Civil Affairs Division
van 10.000 personen, die zullen toch wel hun plan trekken... Dat het
moeilijk zal zijn geloof ik met m'n ogen en oren dicht. Misschien kunnen
zulke verarmde multicult-landen inderdaad slechts op de been blijven
dankzij een vorm van dictatuur? (Een vingerwijzing om althans bij ons de
culturele segegratie te bestrijden) Ik zie trouwens niet in waarom er geen
Koerdische staat mogelijk zou zijn. Turkije wordt in de nabije toekomst
zeer waarschijnlijk een onbetrouwbare NATO-partner, en in de verste verten
nooit EU-lid (wegens oprukkend islamisme/fundamentalisme). Dus kunnen een
Israel en een Koerdistan er wel bij...

Het Nationale Veiligheidsconcept van de Turkse militairen, een staat in de
staat, zal Turkije juist isoleren nu het parallel loopt aan het doel van
het huidige islamisme - hoor ik van een terzake kundige relatie. Turkije
heeft nu al geen onderhandelingspositie meer na de weigering om Amerikanen
door te laten naar Irak, de Sovjet-Unie is allang verdwenen, dus Turkije
mist ook op dit punt haar strategische positie. Als uitvalsbasis voor het
Midden-Oosten heeft het nu haar functie verloren. En Turkse migranten
gebruiken hun herkomstland ook steeds meer alleen voor vakantie en als
uitvalsbasis voor misdaad.

Kortom, wat zou het Westen missen als we Turkije inruilden voor een
Koerdistan, Israel en, op langere termijn Egypte en Algerije? Maar een idee.

Henk Vreekamp, Utrecht.