Minder en betere regels

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Apr 10 23:48:17 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nick,

Je wijst me op wetenschappelijke literatuur, en dat stel ik op prijs,
als ik die zou kennen zou dat beter zijn, maar in de praktijk zal ik er
denkelijk niet aan toe komen. Ik troost me er mee dat het uiteindelijk
toch neerkomt op wat je zelf kunt toevoegen.

Naast recht, markt en organisatie denk ik dat het gedrag van het
individu toch vooral bepaald wordt door gewoonte (i.e. door opvoeding
overgebrachte waarden), waarbij sociale controle een grote rol speelt.

Gelukkig maar, want dit soort 'sociale' gedrag vormt de onmisbare basis
voor een leefbare samenleving. Wetten en regels daarentegen worden
nauwelijks gekend, en dragen daarom weinig bij aan de praktische
regulering van het gedrag (bepalen alleen de repressie bij
geconstateerde overtredingen).

Als we nu op zoek zijn naar een manier om maatschappelijke interacties
soepel en efficient te regelen, d.w.z. met weinig handhavingskosten en
(dreiging van) overtredingen, en zonder dat de halve bevolking
voortdurend naar de rechter loopt, dan is het toch misschien geen raar
idee om wat ik noem "zorgvuldig gedrag" tot ieders tweede natuur te maken.

In feite is dat trouwens nu al grotendeels het geval. Wat ontbreekt is
dat het ook officieel verplicht wordt, en dat men dat accepteert. En
natuurlijk dat men ervaring heeft met wat zorgvuldig gedrag inhoudt.

Wanneer men weet, en ook vaak ervaren heeft, dat men aangesproken wordt
op het respecteren van andermans (en algemeen) belang, dat de wet dat
ook verlangt, en dat duidelijke nalatigheid zonder veel omhaal gewoon
geld kost, dan hebben we inderdaad het punt bereikt waar het grootste
deel van de handhaving van regels door de burger zelf gedaan wordt die
er met zijn neus bovenopzit, in plaats van dat alles op de overheid
neerkomt.

Laagdrempelige arbitrage zal in een beperkt gedeelte van de gevallen
nodig zijn, als onduidelijkheid, schade of onwil bestaat, en zou
idealiter in de meeste gevallen het eindstation van de zaak moeten zijn.
Immers, de gang naar de rechtbank brengt lange, dure procedures met zich
mee, en kan dus niet laagdrempelig zijn. Het accepteren van het oordeel
en de uitleg van de arbiter(s), ook al zijn die teleurstellend, dient
dus (net als bij voetbalwedstrijden) de norm te zijn.

Misschien komt dit alles over als onrealistisch en onuitgewerkt, maar ik
denk dat er een weg is die de voordelen van het Amerikaanse systeem
heeft (civiele procedures met 'tanden') zonder dat we in een door
juristen gedomineerde "Litigous Society" als de VS terecht komen.

Bart