Staatstelevisie - BBC

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Sep 30 16:52:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst de Jong schreef:

 > De huidige Britse regering kan op zich vrij veel druk uitoefen op de
 > BBC. Greg Dyke (director general) is voornamelijk op instigatie van
 > No. 10 aangewezen. Daarnaast is er ook een board of commissioners die
 > toezicht houdt op het hele reilen & zeilen van de corporation.

Yup. Beroemd is dat op de BBC een jaar of 2 geleden niet meer gezegd
mocht worden dat toenmalig minister Peter Mandelsson homoseksueel is.
"Verstokte vrijgezel" mocht geloof ik wel. :-)

Opeenvolgende Conservatieve regeringen werd het ook niet moe te roepen
dat de BBC veel te links was ("Biased Broadcasting Corporation" was een
favoriete slogan).

De Nederlandse publieke omroep kan kwalitatief niet tippen aan de BBC
maar qua onafhankelijkheid van de politiek lijkt het hier nog net iets
beter gesteld.

Mark