toekomst van 'tele-visie', radio en Wolffensperger ;-)

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Sat Sep 28 14:32:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:57 PM +0200 9/28/02, Fritz van Rikxoort wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Bravo ReindeR e.a.,
>
>Now we're talking!
>
>Heb Bert Bakker en secretariaat/bestuur gevraagd het momentum van het na 5
>jaar opstappen/opgeven van onze eigen Wolffensperger, als top-"baas" van de
>van onze centen eigenbelangetjes behartigende omroepbaasjes, te gebruiken om
>de discussie weer leven in te blazen vanuit D66 over vrije tv en radio
>versus kwaliteitstv en -radio, alsmede echt onafhankelijke pluriforme (hoor-
>en wederhorende) journalistiek,

Ik zou het dogma van 'pluriform' liever willen verlaten omdat het
door de huidige omroepen al jarenlang misbruikt wordt als
rechtvaardiging voor hun eigen voortbestaan. Verschillende omroepen
met 'leden' zijn dan immers in hun redenering de beste garantie voor
pluriformiteit...

Liever 'kwaliteit' als norm. Met te turven criteria als 'prijzen
winnend', 'reacties van kijkers uitlokkend', 'geciteerd door anderen'
en dergelijke. Kijkcijfers niet langer als norm. Waarderingscijfers
eerder.

>Zou jou e.a. daar ook wel willen horen spreken,

Ik zou graag een presentatie over de toekomst van televisie
voorbereiden, zie privé mail erover.

Ik heb daarover eindeloos met Jo Bardoel van Communicatiewetenschap
(UvA) in de clinch gelegen. Hij zit in zo'n beetje alle overleg- en
adviesorganen en vertelt altijd hoe moeilijk het is om de huidige
situatie in omroepland te veranderen. Hij boogt dan op zijn
persoonlijke ervaring en de geschiedenis van het vaderlandse
omroepbeleid waar hij indrukwekkend veel vanaf weet. Zijn
indrukwekkende expertise op het gebied van de omroepwet sinds de
jaren 60 wordt telkens weer ingehuurd. Veranderingen zijn moeilijk,
want... en dan volgt altijd weer een geschiedkundig correcte
interpretatie van de situatie waar alle partijen zich in kunnen
vinden. De omroepen voorop. Maar ook als een krant als de Volkskrant
eens een goed overzicht wil hebben van wat nu de problemen zijn in
dat Hilversumse halen ze hem uit het kaartenbakje. Het levert een
correcte historisch verantwoorde schets op van de patstellingen in
Hilversum, maar het brengt niemand een steek verder. Duidelijk is wel
dat geen enkele minister zich wil branden aan het Hilversumse. Ook de
huidige regering zal weer met een grote boog om het wespennest heen
lopen.

--
ReindeR