PvdA-rapporten

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 27 18:35:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank Marc voor de URL,

Las het "Gesloten Dak" rapport van de PvdA. Tot mijn ongenoegen bleken er
twee van mijn vriendjes / kennissen co-auteur te zijn; ik zal ze eens boos
bellen. Ik vind namelijk dat dit deel-rapport over de organisatiecultuur
behoorlijk wat gezwets bevat, afgezien van het feit dat het omslachtig qua
taal is. Zoiets moet D66 dus niet doen - als het er ooit eens van komt.

De algemene strekking is dat de PvdA naar binnen gericht is, niet bij de
tijd, een bestuurderspartij. Wat mij bijzonder irriteert is het hoge
populistische gehalte van de tekst. Ze komen niet met nieuwe ideeen, nee
het barst van fragmenten als: de PvdA kan het niet meer alleen, we moeten
contact opnemen met sociale en milieu-organisaties, onze positie lijkt op
die van het CDA in 1994,  we moeten probleem-oplossend worden en niet
gelijk zelf met oplossingen komen, en we moeten de opheffing destijds van
de interne partijdemocratie (de daad van NOVA-proesentator Rottenberg!)
weer ongedaan maken. Ik ga over m'n nek met kreten als "Laat 't volk
spreken", en "Gewoon samen doen".

Walgelijk, en dat bij een partij waar ze ook nog intellectuelen hebben.
Woordenbrij, populisme. Nee, op deze manier wordt het niks. En die Bos kan
ook beter fietsenmaker worden, met naast hem onze gelovige Rosenmoller als
dorpsomroeper.

Nee, dan koester ik toch meer achting voor types als Zalm, Fortuyn en
Marijnissen. Jesses, wat is het toch 'n puinhoop bij de PvdA - dat ze met
zoiets durven komen!

Henk Vreekamp, Utrecht.