Van Mierlo en de redenvan bestaan

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Sep 27 23:04:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

Natuurlijk heeft van Mierlo iets bijzonders, een beheersing van drama en
rethoriek waarbij velen binnen en buiten D66 bleek bij afsteekt. we moeten
onthouden dat we het van dat soort kwaliteit moeten hebben: een genadeloze
dictie; maar niet perse volks; een gevoel voor timing en een engagement dat
de eigen persoon overstijgt. Naast van Mierlo zijn velen in deze partij,
inclusief in de partijtop noeste krabbelaars en verstilde toeschouwers.

Maar het hopen op een Parsifal, een reine dwaas die ons ridders van de graal
zal bevrijden van de vloek die op Amfortas (Thom de Graaf) is gelegd door
toedoen van Klingsor (Fortuyn); dat is wel erg optimistisch. Wellicht zal
Parsifal op een van de volgende Congressen op staan, maar ik wil er niet op
hopen. ik weet niet zeker dat degene die zal opstaan de bevrijder zal zijn
en weet ik of niet of hij het kan doen. Maar ik zou sowieso eerder kiezen
voor een onbeproefd gezicht dan voor een doorgelegen pluchehouder.

De d't leer ik nooit meer, er is teveel in een leven te doen.

Michiel Scheffer