Irak-Israel (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 27 09:54:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Jasper,

We zijn het grotendeels eens, denk ik. Eerder haalde ik de Amerikaanse
intellectueel Susan Sontag uit de NYTimes aan: Bush' gedoe met Irak komt
neer op pleiten voor een metaforische oorlog, plat gezegd: machtsvertoon
als enige wereldmacht die zonder een concrete casus belli aanvalt.

Dat het conflict Israel-Palestina erger is, lijkt me niet interessant. Het
is van een andere orde. En dan is mijn standpunt dat kiezen voor de een of
ander zinloos is, omdat de haat en rancune concrete  eisen (zoals stoppen
zelfmoordacties, overgave Westoever e.d.) allang irrelevant hebben gemaakt.
Ik vind beide partijen even grote boeven, dus kiezen is zinloos. Er moet
iets anders gebeuren. Beide volken reageren inmiddels nu al jaren op de
automatische piloot van het orientalisme versus het occidentalisme, een
politiek-psychologische cultuur die vanbuitenaf doorbroken moet worden. En,
het is ook allang geen kwestie meer van bestuurders overhalen tot iets
omdat organisaties en grote bevolkingsgroepen al jaren ageren los van welke
regering of voorzitter ook. Dat geldt zowel voor Palestina als Israel.

Idealiseren van 'de Palestijn' lijkt me evenzeer zinloos. De verdeeldheid
is zo groot dat de Israelische geheime dienst zelfs weet wanneer een
bommenmaker naar de w.c. gaat. Omgekeerd kunnen de Jonge Democraten met hun
zelfmoordbommen ook ongestoord de bus nemen in Israel.

Kortom:
1. in het Westen wordt veel te veel gouvernementeel gedacht waar het gaat
om oplossingen;
2. een (stiekeme) houding pro Palestina of pro Israel weerhoudt ons van een
massief intiatief onder de bevolking zelf.

Misschien moeten we maar eens meer geschiedenisles geven over de
Kruistochten (die tegen de Turken gingen, niet tegen de Arabieren want die
waren toen bezet door de Turken!!) om eens los te komen van ons orientalisme...

Henk Vreekamp, Utrecht.