Staatstelevisie en Wolffensperger

Fri Sep 27 07:34:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemorgen Martin,

We doen kennelijk totaal verschillende waarnemingen. Jij bent kennelijk als
de dood voor de commercielen warbij je een Italiaans monopolie door falend
parlement en regering als lijdraad hebt. Maar herinner je je nog hoe lang de
Nederlandse bananenpolitiek jarenlang heeft geprobeerd commercielen buiten
hun zuilendeur te houden om de macht over de kijker met onze staatstelevisie
absoluut te behouden? Met een derde zender erbij toen, dat wel. Maar de
eigen vertrouwde vriendjes van de eigen omroepjes beschermend. Via Luxemburg
en Europees recht brak uiteindelijk zelfs in het sovietistische Holland de
Perestrojka door.

PLURIFORM  betekent: VERSCHILLENDE OPVATTINGEN naast elkaar vertonend. En
dat gebeurt nu juist meestal (veel te vaak) niet meer op onze
staatsomroepjestelevisie. (Het Capitool wasvroeger wel goed, altijd 2 tegen
2). Pluriform betekent niet iets als verdeel en heers of: maar de
bananenomroepbaasjes zijn toch zelf pluriform. Je hebt er niet veel aan als
je je rot moet zappen om heel misschien eens tegengestelde opvattingen
tegenover elkaar te vinden. Dat moet nu juist bij voor de burger hoogstaande
en efficient te bemachtigen journalistiek respectievelijk televisie in een
en dezelfde krant respectievelijk hetzelfde programma. En daar falen ze in
nederland meestal jammerlijk in. Helaas.

En daar wilde Gerrit Jan Wolffensperger met zijn D66-achtergrond terecht 5
jaar lang iets aan doen. Maar de MONOFORME omroepjes krijgen inmiddels meer
macht en gaan nu ook nog zelf hun overkoepelende voorzitter kiezen, om ons
geld geheel naar eigen bananenbehoefte te kunnen blijven verspillen. Matje
zegt het dom en het klinkt te rancuneus, maar hij probeert hier wel de
vinger op de zere plek te leggen.

Fritz van Rikxoort