Van Mierlo

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Sep 27 02:04:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vanavond zag ik Hans van Mierlo bij Barend & Van Dorp en ik moest aan het navolgende denken:

1. Als hij zich, nu hij weer wat tijd over heeft, nu eens door ons laat kiezen tot onze lijsttrekker, zouden we dan niet boven de 24 zetels uitkomen? Kan een werkgroep vernieuwing (ik ben het overzicht een beetje kwijt; het lijkt nu wat op veel nix in plaats van niet nix) hier geen werk van maken? In 1985 is het ons, toen we ook op sterven na dood waren (ik meen me te herinneren, dat we toen min 2 stonden in de peilingen), bij het congres in Arnhem ook gelukt.

2. Wederom heeft Van Mierlo duidelijk gemaakt, wat in een democratie hoort: als je niet het vertrouwen geniet van de kiezer, of zelfs je achterban, dan treedt je af (en dat gaat nog wat verder dan: Moet je aftreden). Hij deed dat al in 1974, toen we net meededen met Den Uyl, en ook later gaf hij duidelijk aan, wat de politieke consequenties van een ander inzicht over het te voeren beleid  moet zijn. Toen er in 1997 wat gemorreld werd over de door hem gekozen combinatie lijsttrekker en minister van Buza, trok hij zijn eigen consequentie: hij trad af als lijsttrekker van D66. Daar hebben me een paar partij apparatsjiki en nomenclatura me toch een fout gemaakt!. Hij is de enige huidige politicus die ik ken, die deze zuivere afweging maakt en er de consequenties uittrekt. Maar het is wel de essentie van een goed functionerende democratie. Zo niet, dan kom je terecht in het onsmakelijk gebeuren van wat nu plaats vindt in de PvdA. Ik ga voor Margreet de Boer

3. De subtiele wijze, warop hij vanavond LPF afmaakte, deed me veel plezier. Laat Mat Herben maar kraaien, dat na Gerrit Jan Wolffensberger het volgende slachtoffer van paars is gevallen, zijn niveau, wat het niveau van een ieder die D66 vertegenwoordigt dient te zijn (dan praat je tenminste over normen en waarden, in plaats van de huidige normen- en waardeloze discussie), zal geen enkele LPFer zelfs maar bij benadering kunnen halen, zeker niet met Oud Elsevier als intrigant avant la lettre. Als Winnie de Jong met wat andere Nieuwe Revuers vertrekt, staat de LPF toch ook al gauw op min 7.

 We zijn onzichtbaar, maar soms weet je het weer: Als we er niet meer zijn, stem ik op de meest vrijzinnig democartische partij, die er is, en als die er niet is, dan publiceren we (2006?) een manifest, gaan naar Krasnapolski, en van daaruit bevrijden we Nederland, met op de voorpagin van Nieuw Elsevier een een glas bier drinkende regenjas (tenslotte gaat het om het program, en niet om de mens).

Tjerk

PS: Balkendende doet er verstandig aan, Pieter Kooijman (voorganger van Hans van Mierlo) als opvolger van Hans van Mierlo te benoemen. Hiltermann lijkt me niet echt een alternatief.