Irak-Israel

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Sep 26 22:58:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Lees in de krant dat de oppositie beide landen wil vergelijken op het punt
van het naast zich neerleggen van UN-resoluties en de sancties daarop van
UN en/of USA. Ik denk toch dat de Irak casus niet zozeer een Midden-Oosten
kwestie is dan wel een mondiale dreiging.

We moeten dus de War on Terrorism niet vereenzelvigen of vergelijken met de
Israel-Palestina kwestie.

Ik volg hier democratische ex-presidentskandidaat Al Gore die hierover 23
september een toespraak hield voor de Commonwealth Club of San Francisco:
- Het opsporen van Al Quaida blijft hoofdzaak, en dat niet verwarren met Irak.
- Door een inval in Irak zal de mondiale steun aan het antiterrorisme juist
ernstig worden verzwakt. Bush schiet zichzelf in de voet. Irak levert geen
wapens aan Al Quaida e.d.
- In 1991 had Bush senior al een UN-resolutie op zak voordat hij bij het
Congres aanklopte, nu geschiedt het omgekeerde, en dat bezwaart de
Alleingang extra.
- Een militaire inzet in Irak verzwakt automatisch de aanwezigheid in
Afganistan, en dat is dubbel gevaarlijk wegens de daar dolende terroristen.

Voor mij staat boven al de vraag of er sprake is van een concrete casus
belli. Met UN-controleurs in Irak lijkt mij dat vooralsnog niet het geval.
Dus niks invallen.

Henk Vreekamp, Utrecht.