Fw: politiek cafe te Amsterdam

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Thu Sep 26 16:31:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Verzoek tot afstemming!

----- Original Message -----
From: gvkooten
To: Willem Steetskamp
Sent: Saturday, September 14, 2002 8:39 AM
Subject: Re: politiek cafe te Amsterdam

Kan je mij bellen? 06 41401490

  ----- Original Message -----
  From: gvkooten
  To: Willem Steetskamp
  Sent: Thursday, September 12, 2002 8:55 PM
  Subject: Fw: politiek cafe te Amsterdam

  Beste Willem,

  Gelieve onderstaande mail plaatsen op onze bestuurdersmail.
  Vriendelijke groet Unico

  Dag Bestuurders,

  Net terug (geschreven d.d. 9-9) van een politiek café georganiseerd door de JD.
  Onderwerp: hoe ziet de wereld eruit na 11 september?

  De opkomst was grandioos. In P96 waren welgeteld 165 jongeren (en ik) aanwezig. Inclusief een groot aantal  jongeren met een allochtoonse achtergrond. Ik ben met recht trots op de politiek jongerenvereniging. Het is weer cool voor je idealen uit te komen. We kunnen nog veel van de JD leren.

  Het gesprek met (ex-)imam Haselhoef wil ik met u delen. Ik wilde hem nog gekscherend zeggen, "niet meer liegen hé"! Hij gaf aan dat de moslimgemeenschap onvoldoende wortelt in de Nederlandse samenleving. Het ontbreekt aan identificatiemogelijkheden (aansluitend op de speech van Thom over herkenbaarheid en identificatie: wat kunnen wij vanuit onze idealen hieraan doen?) met deze samenleving. "Een groep allochtonen zijn analfabeet, daarnaast zijn veel besturen en ook IMAMS van moskees gericht op Marokko of andere Arabische landen, de vaak achtergestelde positie van de vrouw, hoe aan te kijken/ om te gaan met vraagstukken als het homohuwelijk. Veel jongeren hebben niet veel met hun geloof, hun opvoeding en de Nederlandse samenleving (we zijn niet welkom)." Ik begreep toen dat hijzelf als zelf opgeworpen leider ook in een lastige positie zit. Hoe kan je zo'n fragmentarische club vertegenwoordigen? En hoever was hijzelf in zijn denkproces? Fouten maken is menselijk. Liegen is soms begrijpelijk.

  Haselhoef wil graag participeren aan SLIM. Hij ziet in D66 nog meer dan in Groenlinks bij uitstek de partij die van integratie een ons-verhaal kan maken i.p.v. de door Nawijn ingezette wij-zij-weg. Hij mist binnen D66 trekkers (herkenbaar of zichtbaar)  met een allochtoonse achtergrond die een voorbeeld kunnen vervullen en willen zijn voor de allochtoonse gemeenschap (identificatie).

  Na het najaarscongres zal het eerste SLIM-traject starten. De afdelingen die nog mee willen doen kunnen zich per mail mij mij aanmelden. De afdeling Dordrecht is inmiddels ook aangeschoven en met Rotterdam ga ik binnenkort spreken. De eerste strip: over de positie van een islamitische vrouw met een allochtoonse achtergrond, is af. Hoop um spoedig te kunnen plaatsen op de website van D66.

  Thom heeft een prima speech gehouden. Maar hij doet zichzelf te kort. Hij heeft een enorme (zoals afgesproken) inzet getoond, heeft zijn publieke performance toenemend en zichtbaar verder ontwikkeld, heeft de moeilijkste maanden uit zijn leven waarschijnlijk meegemaakt, en hij heeft zich ongeschonden staande gehouden. Wij als leden dienen nog nadrukkelijker (net als Thom dat deed) naar onszelf te kijken. De fundamentele vraag is: wat kan ik bijdragen aan het verwezenlijken van onze idealen? Ik ben van mening dat we naast een goede analyse (kunnen we allemaal prima) beter moeten worden in de uitvoering en implementatie van voorstellen. Op het najaarscongres worden 'vernieuwingsvoorstellen ter verbetering van het functioneren van de partij' gepresenteerd. U beslist. Daarna begint het pas. Ik tip dat als we 40% van deze voorstellen ook daadwerkelijk implementeren, dat we dan spekkoper zijn.

  Vriendelijke groet,

  Unico van Kooten