[Re: ICT Beleid D'66 / Investeringen]

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Sep 25 16:53:17 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot schreef:

 > Da's nu. Regeren is echter vooruitzien, en de bandbreedte van
 > glasvezel is in principe onbeperkt (1Tbit per fiber theoretisch, als
 > ik me het wel herinner).

Zo'n beetje elk huis in Nederland heeft tegenwoordig twee
koperaansluitingen, eentje onbeschermd (telefoon) en eentje beschermd
(kabel). De capaciteit daarvan wordt momenteel nog nauwelijks benut.

DSL over de telefoondraad kan nu al op 56Mbps (KPN gaat tot 1Mbps,
sommige andere aanbieders tot 2). De capaciteit die vrijkomt op de kabel
als van analoge naar digitale TV en radio wordt overgegaan is nog vele
malen groter.

Ik zie ook echt op dit moment de rechtvaardiging van grootschalige
toepassing van glasvezel in de 'local loop' niet. Erg duur, en tegen de
tijd dat er iets is waarvoor je het nodig zou kunnen hebben (momenteel
zou ik niet weten wat) zijn de gelegde draadjes vast alweer achterhaald.

Met investeren in het moderniseren van het telefoon- maar vooral het
kabelnet is in veel kortere tijd met veel minder geld veel meer te
bereiken. Helaas doen de marktpartijen dat in de huidige economische
situatie maar mondjesmaat.

Mark