Opmerkingen bij Brits rapport

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Wed Sep 25 14:08:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

> Waarom helpen de UK en de USA Turkije dan om de Koerden te
> onderdrukken ?

Inderdaad. Interessant in dit verband is dat onze NAVO-partner Turkije
gisteren heeft laten weten dat het "op geen enkele manier" zal toelaten
dat er na de val van Saddam Hoessein in Noord-Irak een Koerdische staat
ontstaat. Men is veel te bang dat de Koerden in Turkije daar wel eens
aansluiting bij zouden willen zoeken. Vorige maand heeft Turkije ook al
gedreigd troepen te stationeren in Noord-Irak om te voorkomen dat de
Koerden daar hun macht zouden verstevigen (Financial Times vandaag).

Een en ander leidt tot de interessante paradox dat de "bevrijding van
het Iraakse volk", zogenaamd de doelstelling van een Amerikaanse inval,
zou resulteren in nieuwe onderdrukking, maar dan van de Iraakse Koerden
door een NAVO-land.

Dit terwijl op dit moment nog helemaal niet duidelijk is of de westerse
wereld de wil en de mogelijkheden heeft om in Afghanistan, waar de
gevolgen van de oorlog voor omringende landen toch nog wat
overzichtelijker waren, het proces van "nation-building" tot een goed
einde te brengen (The New York Times/De Morgen 31-8-02). Voor het
Midden-Oosten bestaan voor zover ik weet zulke plannen zelfs nog
helemaal niet.

In De Standaard van afgelopen maandag oppert correspondent Salomon
Bouman overigens de intrigerende theorie dat de rechtstreekse
Israelische aanval op Arafat die nu bezig is niet alleen dient als
bliksemafleider voor het falen van de regering Sharon om een einde te
maken aan de terreuraanslagen of om zijn persoonlijke rekening met
Arafat te vereffenen, maar ook als test-case voor Bush: Arafat is in de
Arabische straat populairder dan Saddam. De redenering is dat als het
Sharon lukt om Arafat te doden of te arresteren zonder dat dit leidt tot
massale oproeren in Cairo, Amman en Damascus, een aanval op Bagdad
wellicht ook haalbaar is.

Eveneens boeiend is trouwens de draai die de PvdA onlangs gemaakt heeft
in zijn Israelstandpunt. Woordvoerder Koenders riep gisteren de regering
op zich te gaan inzetten voor opschorting van het associatie-akkoord van
de EU met Israel. Teletekst: "Ten onrechte heeft het vorige kabinet zo'n
stap niet ondernomen, erkende Koenders." Dat klopt. De PvdA heeft toen
ze in de regering zat nooit stelling durven nemen tegen de VVD, die van
druk op Israel helemaal niet wil weten. Nederland, en, om begrijpelijker
redenen, Duitsland, hielden daardoor als enigen tegen dat de EU
maatregelen nam om Israel onder druk te zetten. Nu ze in de oppositie
zit durft de PvdA ineens wel flink te doen. Een beetje laat.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*