ICT Beleid D'66 / Investeringen

Mathijs Tieleman mathijs at TIELEMAN.NU
Mon Sep 23 22:29:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha Elbert!

> [...]
> om daar enkele raddertjes als cruciaal te beschouwen en andere niet vind
> ik veel te simpel.
> Waarom olie en eten produktie wel in private handen en water en energie
> niet is mij echt onduidelijk kan iemand mij dat eens uitleggen?
>
> Wat de overheid wel moet voorkomen is monopolisten of nog erger
> semi-private monopolisten.
>
> Breedband internet voor iedereen komt er denk ik ook wel zonder hulp van
> de overheid. Er zijn genoeg alternatieven: kabel, ADSL, satelliet en
> Wifi, we hoeven denk ik niet bang te zijn voor een monopolistische situatie.

De overheid is er niet voor het plezier, maar om minder bedeelden (in
geld en gezondheid) een goed basisleven te bezorgen en om economisch
niet te realiseren infrastructuren op zich te nemen.

Je ziet ook de houding om de nutsbedrijven te willen verkopen, omdat de
omvang en rendering inmiddels gewijzigd is met vroeger. Echter, je ziet
nu ook de terughoudendheid aangaande verkoop, gezien de Amerikaanse
ervaringen met privatisering van nutsbedrijven. Uitval van elektra,
water of gas legt het openbare leven grotendeels stil en kan tevens
levensbedreigende situaties opleveren. Een niet op winstbejag uitzijnde
organisatie als de overheid met voldoende backup is dan wellicht toch
een verstandige keus. Zo kun je ook naar TNT post kijken. Wat als TNT
failliet gaat, hoe krijg je dan je belastingbrief in Apeldoorn?

De overheid zorgt wel degelijk dat de kosten voor levensonderhoud binnen
toelaatbare grenzen blijft. Ze produceren het niet, maar met lagere btw,
subsidies in de landbouw en hoogte van uitkeringen wordt wel degelijk
levensonderhoud in een groter verband (ook huisvesting o.a. en kleding)
gemonitored en aangepast.

Zo kun je ook naar bijv. de gezondheidszorg kijken en zelfs telefonie,
omdat zowel bedrijfsleven als prive (bij ziekte) er een grote
afhankelijkheid bestaat, die economisch van grote invloed is, dan wel
levensbedreigend kan zijn. Echter, telefonie zit in een overgang naar
een markt met voldoende aanbieders, zodat dat geen bedreiging behoeft te
zijn (als de KPN maar niet NU failliet gaat :-))

Breedband kent de afhankelijkheid zoals de hierbovengenoemde niet. Zelfs
geheel zonder is het Nederlandse bedrijfsleven in staat om te e-mailen
met de buitenwereld zonder problemen. Daarnaast zou ik als patient niet
willen vertrouwen op breedband internet monitoring, als het
levensbedreigend is, laat me maar lekker in het ziekenhuis liggen, dus
zolang de afhankelijkheid en dus noodzaak er niet is voor internettend
Nederland, dan liever een andere geldsbesteding, zoals meer geld voor
ICT onderwijs en overheidsprojecten op het gebied van ICT tbv de
wetenschap.

Mathijs.